Børn trives og udvikler sig i daginstitutioner med dygtige og veluddannede pædagoger
Forskning viser, at daginstitutioner af høj kvalitet, hvor børn trives og udvikler sig, er afhængige af dygtige og veluddannede pædagoger. Samtidigt ved vi fra den nationale kvalitetsundersøgelse på 0-2-årsområdet, at kvaliteten i de fleste af vores daginstitutioner har brug for et løft. Og her spiller de uddannede pædagoger en vigtig rolle.
Region Hovedstaden og Region Sjælland har sværest ved at fastholde ansatte pædagoger
Oven i rekrutteringsudfordringen oplever 49 % af kommunerne i nogen grad udfordringer med at fastholde de pædagoger, de har ansat. Her opleves udfordringen primært i Region Sjælland og Region Hovedstaden, hvor henholdsvis 75 % og 71 % af dagtilbudscheferne i nogen grad har svært ved at fastholde ansatte pædagoger. Ingen oplever udfordringen i høj grad. Dermed opleves udfordringen med at fastholde mindre end udfordringen med at rekruttere, der opleves i høj grad.
Prognoserne for rekrutteringsudfordringen går den forkerte vej
Udfordringen med at få nok pædagoger i daginstitutionerne ser kun ud til at vokse i fremtiden. Ved kvote 2-ansøgningsfristen 2024 har 10 % færre søgt pædagoguddannelsen som 1. prioritet end i 2023. Prognoser peger på, at mindre ungdomsårgange og faldende interesse for pædagoguddannelsen kan betyde en endnu større rekrutteringsudfordring i årene, der kommer.
Mange kommuner og dagtilbud arbejder aktivt for at få flere pædagoger
Udfordringerne kalder på en større strategisk indsats nationalt og lokalt for at styrke rekrutteringen landet over og særligt i byerne. De fleste kommuner har fokus på problemet, men der er også kommuner, som i endnu højere grad kunne arbejde yderligere strategisk med rekruttering. Samtidigt kan kommunerne i højere grad, end de gør i dag, lære af hinanden ved at udveksle viden og samarbejde på tværs.