Information om datasikkerhed og hjemmel for undersøgelsen
Børne- og Undervisningsministeriet har bedt Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) om at gennemføre en national undersøgelse af kvalitet i kommunale dagtilbud.
Undersøgelsen gennemføres på vegne af Børne- og Undervisningsministeriet med udgangspunkt i aftalerne mellem Regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2022 og 2023, hvor det fremgår, at der igangsættes en kvalitetsundersøgelse på dagtilbudsområdet, der tager afsæt i den styrkede pædagogiske læreplan, den danske dagtilbudstradition og relevante data.
Formålet med undersøgelsen er at opnå systematisk indsigt i kvaliteten af kommunale dagtilbud på nationalt niveau, herunder rammerne og de pædagogiske læringsmiljøer. Viden fra undersøgelsen kan anvendes i kommende indsatser for at fastholde og udvikle kvaliteten i dagtilbud til glæde for alle børn.
Hjemmel
Undersøgelsen gennemføres med udgangspunkt i § 63 i lov om kommunernes styrelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 69 af 23. januar 2024 og § 102 a i dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 55 af 17. januar 2024. Undersøgelsen gennemføres som en statistisk undersøgelse jf. databeskyttelseslovgivningens regler for sådanne. Undersøgelsen sker med henblik på udførelse af en opgave i samfundets interesse eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e. Indsamlingen og behandlingen af personoplysninger har endvidere hjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra j, og databeskyttelseslovens § 11. Behandlingen af persondata i projektet har udelukkende et statistisk/videnskabeligt formål, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra j, og databeskyttelseslovens § 10. Det betyder bl.a., at de registrerede ikke har ret til indsigt i de oplysninger, der behandles. Læs evt. mere herom på Datatilsynets hjemmeside: Generelt om forskning og statistik (datatilsynet.dk)
Databehandling og dataansvar
Børne- og Undervisningsministeriet er dataansvarlig for undersøgelsen. Det er således ministeriets ansvar, at de indsamlede og behandlede persondata behandles forsvarligt og opbevares sikkert i overensstemmelse med databeskyttelseslovgivningen. Der er indgået de nødvendige databehandleraftaler om undersøgelsen. Kontaktperson for Børne- og Undervisningsministeriet er Signe Kragh Mortensen, som kan kontaktes på e-mail: Signe.kragh.mortensen@uvm.dk.
EVA og VIVE behandler og opbevarer data sikkert efter gældende lovgivning. I afrapporteringen af undersøgelsen er der ikke fokus på de enkelte medarbejdere og børn eller den enkelte daginstitution og kommune. Afrapportering af undersøgelsens resultater sker i form af bl.a. statistik og tabeller i en form, hvor det ikke er muligt at identificere oplysninger om enkeltpersoner (børn eller medarbejdere).
For mere information se VIVE’s privatlivspolitik og EVA’s privatlivspolitik.
Adgang til data
Dataindsamlingen i de enkelte daginstitutioner har til formål at bidrage til den samlede nationale undersøgelse. Data vil således blive anvendt til at lave statiske analyser af kvalitet på tværs af daginstitutionerne. Resultater fra observationerne, øvrige data eller analyser om lokale forhold udleveres ikke til de enkelte daginstitutioner eller kommuner i forbindelse med undersøgelsen.
Dansk Psykologisk Forlag er underleverandør og skal forestå observationerne. Efter endt dataindsamling overleverer Dansk Psykologisk Forlag observationsdata til EVA og VIVE, og Dansk Psykologisk Forlag sletter derefter data permanent.
Når undersøgelsen er afsluttet, vil EVA og VIVE overlevere data til dataansvarlig (dvs. ministeriet), hvor de vil indgå i ministeriets statistikberedskab til brug for eventuelle senere undersøgelser på området, hvorefter data slettes hos EVA og VIVE. Data arkiveres evt. hos Rigsarkivet efter gældende regler i arkivlovgivningen.
Hvordan foretager vi undersøgelsen?
Vi har tilfældigt udtrukket 100 kommunale daginstitutioner på 3-5 årsområdet til at deltage i undersøgelsen.
Undersøgelsen i de 100 daginstitutioner indebærer:
- Observation af de pædagogiske læringsmiljøer
- Indsamling af data om rammer (fx normering, personalets uddannelse, organisering mv.)
- I hvert tiende daginstitution vil vi desuden følge observationerne op med et interview med repræsentanter for det pædagogiske personale om deres pædagogiske intentioner.
Indsamling af almindelige, ikke-følsomme personoplysninger og andre oplysninger
I forbindelse med undersøgelsen indsamles:
- Kontaktoplysninger (navn, telefon og mail) om dagtilbudschefer samt ledere i de udtrukne daginstitutioner
- Oplysninger om antal stuer i de udtrukne daginstitutioner
- Oplysninger om rammeforhold som fx ledelsesstruktur og ledelsesspænd
- Observationsdata fra den enkelte daginstitution
- Interviewdata i 10 % af de udtrukne daginstitutioner.
Det er ikke formålet med interview og observationer at behandle følsomme personoplysninger, og disse vil ikke blive anvendt i analyse og afrapportering, hvis vi i forbindelse med observation og analyse præsenteres for sådanne.
Indsamling af CPR-numre
I forbindelse med den nationale undersøgelse af kvalitet i dagtilbud indhentes CPR-numre på indskrevne børn og medarbejdere for de udtrukne daginstitutioner i de enkelte kommuner. CPR-numre gør det muligt at indsamle data til undersøgelsen gennem registre og databaser uden at forstyrre daginstitutionerne. Der vil i afrapportering af undersøgelsen ikke være fokus på den enkelte medarbejder eller barn, den enkelte daginstitution eller den enkelte kommune, da afrapporteringen vil være på nationalt niveau, jf. ovennævnte. Det indhentede data vil indgå i statistiske analyser på tværs af daginstitutionerne, fx af sammenhængen mellem personalets anciennitet og uddannelse og kvaliteten af det pædagogiske læringsmiljø.
Når CPR-numre på pædagogisk personale kobles til registerdata, bliver det muligt at undersøge det pædagogiske personales uddannelses- og efteruddannelsesforhold og personalets anciennitet i dagtilbud. Disse oplysninger udgør hver især væsentlige strukturelle kvalitetsparametre i undersøgelsen.
Når CPR-numre på indskrevne børn kobles til registerdata, bliver det muligt at undersøge forskellige baggrundsfaktorer, som anses for at have en betydning for børnenes generelle trivsel, læring, udvikling og dannelse: Forældres uddannelse, arbejdsmarkedsstatus, indkomst dansk hhv. ikke-dansk baggrund.