Forskningsdatabasen nb-ecec-org giver en indgang til al den nyeste skandinaviske dagtilbudsforskning. Nu er databasen blevet opdateret med nye danske, norske og svenske forskningsstudier, som alle er blevet kvalitetsgodkendt af en skandinavisk forskergruppe. Studierne stammer alle fra 2016.
Flest studier om undervisning og læring
i 2016 omhandlede hele 49 % af de kortlagte studier emmet "undervisning og læring", efterfulgt af 34 % om pædagogiske praksisser og 20 % om organisations og ledelse.
Størst fokus på 3-6-årige
En analyse af studierne viser for, at det meste af den forskning, som handler om børnene, ser på børn i alderen 3-6 år. Det gælder 62 % af forskningen, mens 38 % ser på de 0-2-årige.
Danmarks sakker bagud.
Danmark er det land, der producerer mindst ny forskning på dagtilbudsområdet. I 2016 stod Danmark for 17 % af de kortlagte studier. Sverige og Norge stod for hhv. 47 % og 40 %.
Engelsk dominerer
Forskningen udgives i stigende grad på engelsk. For seks år siden havde kun 33 % af studierne engelsk som publiceringssprog. I 2016 er antallet næsten fordoblet og engelsk tegner sig for 60 % af studierne.