Ny undersøgelse fra EVA viser, at 86 % af kommunerne i nogen eller i høj grad har svært ved at rekruttere uddannede pædagoger til dagtilbud, og at 49 % af kommunerne i nogen grad oplever udfordringer med at fastholde dem, de har ansat.
Prognoser peger på, at rekrutteringsudfordringen kan blive værre i de kommende år på grund af mindre ungdomsårgange og faldende interesse for pædagoguddannelsen. Ved kvote 2-ansøgningsfristen 2024 har 13 % færre søgt pædagoguddannelsen som 1. prioritet end i 2023.
Kommuner og professionshøjskoler knokler for at uddanne og fastholde pædagoger
Landets kommuner og professionshøjskoler spiller hovedrollerne, når vi skal arbejde på at løse de store rekrutteringsudfordringer. Derfor har EVA med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger undersøgt, hvordan kommunerne konkret arbejder for at rekruttere og fastholde pædagoger, og hvordan landets professionshøjskoler arbejder med at få flere uddannet.
Inspirationsmaterialet samler viden og inspirerer til nye indsatser
Undersøgelsen suppleres med viden om, hvad der kan motivere de unge og voksne, som både kommuner og professionshøjskoler særligt gerne vil tiltrække. Formålet er at samle erfaringerne og inspirere til at styrke eksisterende tilgange og afprøve nye tiltag.
Overordnet peger undersøgelsen på, at professionshøjskolerne går ad tre forskellige veje for at styrke rekrutteringen: De arbejder for at få flere ind på pædagoguddannelsen, fx elever fra ungdomsuddannelser, de arbejder for at få flere studerende godt igennem uddannelsen, fx med fokus på faglig trivsel og understøttelse af studerende med SPS-behov, og de arbejder for at få flere studerende godt igennem deres praktikforløb.
Vi går i inspirationshæftet i dybden med indsatser fra tre forskellige steder i landet: