Prognoser peger på, at rekrutteringsudfordringen kan blive værre i de kommende år på grund af mindre ungdomsårgange og faldende interesse for pædagoguddannelsen. Ved kvote 2-ansøgningsfristen 2024 har 13 % færre søgt pædagoguddannelsen som 1. prioritet end i 2023.
Kommuner og professionshøjskoler knokler for at uddanne og fastholde pædagoger
Landets kommuner og professionshøjskoler spiller hovedrollerne, når vi skal arbejde på at løse de store rekrutteringsudfordringer. Derfor har EVA med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger undersøgt, hvordan kommunerne konkret arbejder for at rekruttere og fastholde pædagoger, og hvordan professionshøjskoler arbejder med at få flere uddannet.
Inspirationshæftet samler viden til inspiration for kommunerne
Undersøgelsen suppleres med viden om, hvad der især kan motivere nogle af dem, som både kommuner og professionshøjskoler særligt gerne vil tiltrække. Formålet er at samle erfaringerne og inspirere til at styrke og afprøve nye tiltag.
Overordnet peger undersøgelsen på, at kommunerne går ad tre forskellige veje for at styrke rekrutteringen af pædagoger i daginstitutioner: De arbejder for at få flere ind på pædagoguddannelsen, fx pædagogiske assistenter og unge i sabbatårsjob i daginstitutioner, de arbejder for at få flere studerende godt igennem deres praktikforløb i daginstitutionerne, og de arbejder for at fastholde både erfarne og nyuddannede medarbejdere.
Her er et udpluk af de mange indsatser, kommuner landet over har sat i gang for at få flere uddannede pædagoger, få flere godt igennem praktikken og fastholde erfarne medarbejdere: