Lotte Kraup, leder af dagplejen, Ikast-Brande Kommune
Hvordan arbejder I med opstart i dagplejen?
”Vi arbejder med tidlig tilknytning. Hos os vil det sige, at børnene bliver visiteret til dagplejen allerede 6-8 uger før opstart. Her opfordrer vi familien til at aftale en række tilknytningsbesøg. Det er korte besøg i tiden op til, at barnet skal starte, hvor både barn og forældre har mulighed for at få en fornemmelse af dagplejeren, stedet og de andre børn og skabe en god kontakt. Familien modtager også et postkort med et billede af dagplejeren og en hilsen, som de kan hænge op derhjemme for at gøre dagplejeren genkendelig for barnet og have et afsæt for at tale om dagplejen derhjemme. Vi giver dem også en bog med information om en typisk dag i dagplejen, og hvordan vi arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan.”
Hvilke overvejelser ligger bag jeres måde at arbejde med opstarten på?
”Vi havde en bekymring for de børn, der græd meget i opstarten. Gråd er en naturlig måde for børn at udtrykke sig på, men vi var bekymrede for dem, som blev ved med at være kede af det i længere tid. Mange dagplejere fortalte, at børnene ofte var trygge, når de havde søskende, som også havde gået i dagplejen. Det kan handle om, at de har været i hjemmet før, eller at mor og far er trygge ved dagplejeren. Vi ville gerne følge det spor og stødte også på nogle forskningsprojekter om tidlig tilknytning, som inspirerede os til at organisere opstarten anderledes.”
Hvilken betydning har arbejdet med tidlig tilknytning haft for børnenes opstart?
”Hos os handler tilknytning om, at børn og forældre er trygge og kan føle sig hjemme hos dagplejeren. Og vi oplever, at børnene knytter sig hurtigere til dagplejeren med de tidlige besøg. De fleste er klar til at komme i dagpleje, når de skal starte. De vil gerne sige farvel til forældrene og lege og kravle rundt, og de er nysgerrige. Vi ser nogle rigtig gode tegn på, at børnene føler sig trygge. Forældrene oplever, at de kender dagplejeren, når de skal aflevere deres barn. Vores erfaring er, at det er vigtigt at gå gennem forældrene. Trygge forældre fører til trygge børn. Hele vejen rundt er der kommet en helt anden ro på, når vi skal have vores børn ind i dagplejen.”
Hvilke udfordringer har I oplevet i opstarten?
”Det kan være udfordrende at få forventningsafstemt med forældrene, så rammerne for de tidlige besøg er klare for alle. Det er vigtigt, at besøgene er korte, så dagplejeren stadig har tid til de andre børn. Det kræver, at dagplejeren er meget tydelig i sin afklaring af, hvad det er for et besøg, og det kan være svært, hvis forældrene gerne vil blive længere. Vi har rammesat besøgene i det skriftlige materiale til forældrene, så det ikke kun er dagplejerens opgave at forklare forældrene om besøgene. ”
Hvad kan du som leder gøre for at understøtte en god opstart?
”Det er særligt vigtigt, at man som leder sørger for at få skabt forståelse for, hvorfor der skal arbejdes på en bestemt måde, ved at dele den viden og de pædagogiske intentioner, der lægger til grund for det, med dagplejerne. Hvis man ikke får skabt det, er det svært for dagplejerne at se meningen med det. Vi har introduceret tidlig tilknytning på aftenmøder og lavet et pilotprojekt, hvor de deltagende dagplejere har givet deres erfaringer videre til kollegerne
Hvordan arbejder I med opstart i dagplejen?
”Vi arbejder med tidlig tilknytning. Hos os vil det sige, at børnene bliver visiteret til dagplejen allerede 6-8 uger før opstart. Her opfordrer vi familien til at aftale en række tilknytningsbesøg. Det er korte besøg i tiden op til, at barnet skal starte, hvor både barn og forældre har mulighed for at få en fornemmelse af dagplejeren, stedet og de andre børn og skabe en god kontakt. Familien modtager også et postkort med et billede af dagplejeren og en hilsen, som de kan hænge op derhjemme for at gøre dagplejeren genkendelig for barnet og have et afsæt for at tale om dagplejen derhjemme. Vi giver dem også en bog med information om en typisk dag i dagplejen, og hvordan vi arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan.”
Hvilke overvejelser ligger bag jeres måde at arbejde med opstarten på?
”Vi havde en bekymring for de børn, der græd meget i opstarten. Gråd er en naturlig måde for børn at udtrykke sig på, men vi var bekymrede for dem, som blev ved med at være kede af det i længere tid. Mange dagplejere fortalte, at børnene ofte var trygge, når de havde søskende, som også havde gået i dagplejen. Det kan handle om, at de har været i hjemmet før, eller at mor og far er trygge ved dagplejeren. Vi ville gerne følge det spor og stødte også på nogle forskningsprojekter om tidlig tilknytning, som inspirerede os til at organisere opstarten anderledes.”
Hvilken betydning har arbejdet med tidlig tilknytning haft for børnenes opstart?
”Hos os handler tilknytning om, at børn og forældre er trygge og kan føle sig hjemme hos dagplejeren. Og vi oplever, at børnene knytter sig hurtigere til dagplejeren med de tidlige besøg. De fleste er klar til at komme i dagpleje, når de skal starte. De vil gerne sige farvel til forældrene og lege og kravle rundt, og de er nysgerrige. Vi ser nogle rigtig gode tegn på, at børnene føler sig trygge. Forældrene oplever, at de kender dagplejeren, når de skal aflevere deres barn. Vores erfaring er, at det er vigtigt at gå gennem forældrene. Trygge forældre fører til trygge børn. Hele vejen rundt er der kommet en helt anden ro på, når vi skal have vores børn ind i dagplejen.”
Hvilke udfordringer har I oplevet i opstarten?
”Det kan være udfordrende at få forventningsafstemt med forældrene, så rammerne for de tidlige besøg er klare for alle. Det er vigtigt, at besøgene er korte, så dagplejeren stadig har tid til de andre børn. Det kræver, at dagplejeren er meget tydelig i sin afklaring af, hvad det er for et besøg, og det kan være svært, hvis forældrene gerne vil blive længere. Vi har rammesat besøgene i det skriftlige materiale til forældrene, så det ikke kun er dagplejerens opgave at forklare forældrene om besøgene. ”
Hvad kan du som leder gøre for at understøtte en god opstart?
”Det er særligt vigtigt, at man som leder sørger for at få skabt forståelse for, hvorfor der skal arbejdes på en bestemt måde, ved at dele den viden og de pædagogiske intentioner, der lægger til grund for det, med dagplejerne. Hvis man ikke får skabt det, er det svært for dagplejerne at se meningen med det. Vi har introduceret tidlig tilknytning på aftenmøder og lavet et pilotprojekt, hvor de deltagende dagplejere har givet deres erfaringer videre til kollegerne.