Kulturministeriet har fået udarbejdet en kortlægning af brug af kunst og kultur i 648 dagtilbud. Kortlægningen, som er foretaget af Rambøll, viser bl.a. at:
- Mange børn i dagtilbud har til gode at møde og samarbejde med en professionel kunstner
- Det pædagogiske personale i vid udstrækning mangler formelle kompetencer til at arbejde med kunst og kultur for, med og af børn
- Kontakt- og samarbejdsfladen mellem dagtilbud og lokale aktører på kunst- og kulturområdet (bortset fra biblioteker) er begrænset.
EVA har bidraget med et hæfte, der indeholder 14 gode eksempler på arbejdet med kunst og kultur i dagtilbud, fx ”Dans og musik fra Tyrkiet” (s. 8), ”Parat til oldtiden - Grækenland i storbyen” (s. 9) og ”Street Art” (s. 13).
Hæftet indeholder også en række opmærksomhedspunkter udarbejdet i samarbejde med professor Beth Juncker (Københavns Universitet).
De syv punkter nedenfor er gode at have in mente, inden du sætter gang i en kunst- og kulturoplevelse i din institution.