En beskrivelse af dimensionerne i forældresamarbejdet
Bliv klogere på, hvilke aspekter af forældresamarbejdet om børnenes perspektiver som er vigtige at kende til, når I organiserer det pædagogiske arbejde. Hvilken betydning har det fx, om I fokuserer, hvad barnet er ved at lære kognitivt, eller på, hvordan barnet trives?
Du kan læse om, hvad forskellen er på, om det er børnene selv, der formidler deres perspektiver, om det mest er de voksne, eller om det er noget, man udforsker sammen.
Bliv også klogere på, hvordan samarbejdet kan se ud: Er det mest envejskommunikation, hvor pædagogen fx rådgiver forældrene ud fra sin viden om barnet? Går forældre og pædagoger mere undersøgende til værks og er nysgerrige på den viden, de hver især har om barnet? Eller samarbejder pædagoger og forældre ligefrem om i fællesskab at blive klogere på, hvad der er på spil for barnet?
Et redskab til jeres eget arbejdet med børneperspektiver
Redskabet hjælper jer til at undersøge, hvordan I samarbejder med forældrene og børnene om involvering af børnenes perspektiver hos jer. Via hjælpespørgsmål kan I – enten i personalegruppen eller sammen med forældrene – gå på opdagelse i jeres nuværende praksis og finde ud af, om der er noget, I bliver nysgerrige på at undersøge nærmere, eller som I gerne vil ændre.
10 eksempler fra andre dagtilbud - med gode råd fra forskere
Hvad gør de andre? Få 10 konkrete eksempler fra andre dagtilbud, der samarbejder med forældrene om børnenes perspektiver. Fire forskere, som er eksperter i børneperspektiver og forældresamarbejde, giver eksemplerne nogle ord med på vejen og peger på, hvad det er vigtigt at være opmærksom på.
Læs fx om: Legestue i institutionen inden institutionsstart, læringsfortællinger, hjemmeopgaver, udstillinger, interviews med børnene og fælles udforskning af børnenes spor.