Forældre ønsker mere dialog med pædagogisk personale

24-09-2024
Artikel Dagtilbud for børn

Hvordan kan vi sammen hjælpe Mathilde til at smide bleen? Leger Sigurd altid alene, når han er på legepladsen? Og er det en udfordring for Carla, at hun ikke har et større ordforråd? En god dialog om barnet er afgørende for et velfungerende forældresamarbejde. Sådan siger både ledere og forældre i daginstitutioner i ny undersøgelse fra EVA, der samtidigt peger på betydningen af, at ledere og pædagogisk personale tænker mulighederne for en god dialog grundigt igennem.

”Kommunikation er bare alfa og omega. Jeg kan jo ikke vide, om hun egentlig er blevet bidt eller har slået sig, hvis ikke de fortæller mig det,” siger en forælder i Danmarks Evalueringsinstituts nye undersøgelse Forældresamarbejde i daginstitutioner.

En anden supplerer: ”Jeg har ét perspektiv på mine børn, og pædagogerne har et supplerende perspektiv, og igennem dialogen kan vi finde et eller andet fælles ståsted”.

Som citaterne peger på, viser undersøgelsen, at forældrene mener, at tillid og en god dialog er helt afgørende for et godt forældresamarbejde. Lederne i daginstitutionerne er enige. Det fortæller Laura Detlefsen, der er seniorkonsulent på EVA og projektlederen bag undersøgelsen:

”Set i lyset af den store debat om udfordringer med kvalitet i dagtilbud peger vores undersøgelse på det afgørende i, at forældrene har tillid til pædagogisk personale i deres barns vuggestue eller børnehave. Og det har de. Men tilliden kommer ikke af sig selv. Den kommer bl.a. af en god dialog, hvor forældrene oplever, at personalet også er nysgerrige på deres viden om barnets interesser, trivsel og perspektiver.”

Forældrene ønsker mere dialog, men er tilbageholdende med at efterspørge den

Forældre efterspørger i høj grad dialog med det pædagogiske personale i deres barns daginstitution. Omkring ni ud af 10 forældre ønsker dialog med personalet om deres barns trivsel, sociale relationer, læring, sprog og leg.

Men en del af dem oplever, at det kan være svært at få talt med pædagogisk personale i bl.a. de klassiske ”garderobesituationer”. Ca. halvdelen af forældrene oplever, at personalet i deres barns daginstitution enten kun i nogen grad (39 %) eller i mindre grad (9 %) er tilstrækkelig tilgængeligt til en snak, når de afleverer eller henter deres barn. To ud af tre forældre mener, at det hænger sammen med, at der ikke er nok personale til stede i afleverings- og hentesituationer.

Derfor er de også tilbageholdende med at bede om dialogen. En forælder siger:

”Personalet har travlt. De kan ikke tale fem minutter med alle forældre. De er der for børnenes skyld, hvilket er helt fair, og det rigtige.”

Et sted mellem hver fjerde og hver femte ud af de forældre, som siger ja tak til dialog om barnets generelle trivsel, læring og udvikling, oplever ikke, at de har den.

Forældrenes top fem ønsker til dialog

  • Barnets trivsel: 97 % siger ja tak – ud af disse siger 8 % nej til, at de har denne dialog
  • Barnets sociale relationer: 95 % siger ja tak – ud af disse siger 22% nej til, at de har denne dialog
  • Barnets læring: 93 % siger ja tak – ud af disse siger 29 % nej til, at de har denne dialog
  • Barnets sprog: 90 % siger ja tak – ud af disse siger 22 % nej til, at de har denne dialog
  • Barnets leg: 89 % siger ja tak - ud af disse siger 22 % nej til, at de har denne dialog

Manglende dialog kan påvirke barnet negativt

Laura Detlefsen mener, at hvis forældrene oplever, at de mangler dialog med pædagogisk personale, og det ikke står klart, hvordan de kan få den dialog, kan det udfordre forældresamarbejdet.

”Undersøgelsen viser, at forældrene ikke giver udtryk for, at de ønsker dialog, fordi de ikke vil ”tage tid” fra børnene. Det kan betyde, at ledere og personale slet ikke ved, at forældrene har et ønske om mere løbende dialog. På den måde får vi en ond cirkel, hvor børnene i sidste ende kan blive taberne, fordi manglende dialog mellem personale og forældre kan have negativ indflydelse på børnenes trivsel og dagligdag,” siger Laura Detlefsen.

En løbende dialog kan fx handle om lege, aktiviteter og relationer, som barnet er særligt optaget af, ligesom den kan handle om det, der kan udfordre barnet, fx forældrenes skilsmisse. Altså alt det, som forældre og pædagogisk personale kan lade sig inspirere af og støtte barnet i på tværs af hjem og daginstitution.”

 

Flere forældre, end lederne er klar over, ønsker dialog

69 % af forældrene ønsker dialog om den samlede børnegruppes trivsel
16 % af lederne oplever, at over halvdelen af forældrene ønsker denne dialog

Daginstitutionerne har en vigtig opgave i at skabe rum for den gode dialog

Undersøgelsen peger derfor på, at det er en vigtig opgave for ledere og personale i daginstitutioner at få tænkt mulighederne for en god dialog grundigt igennem – fx ved at kigge på de anledninger, der allerede er for at tale med forældrene. Det kan både handle om afleverings- og hentesituationer, forældreråd, sociale arrangementer, individuelle møder eller forældremøder.

Ifølge undersøgelsen er nogle af disse anledninger til dialog dog også under pres.

EVA’s undersøgelse viser bl.a., at daginstitutioner i dag holder færre forældremøder sammenlignet med for knap 10 år siden. Der er desuden sket en stigning i antallet af forældre, der oplever forældremøderne som mindre relevante at deltage i.

”Ledere fortæller både om gode og mindre gode erfaringer med at skabe forældremøder, hvor forældrene deltager og er engagerede. De gode erfaringer handler bl.a. om at inddrage den samlede forældregruppe i at arrangere og definere indholdet på forældremøderne – fx med fokus på mere tid til dialog om barnets og børnegruppens hverdagsliv i institutionen. I det hele taget kan det bidrage positivt til forældresamarbejdet at spørge forældrene direkte til, hvad de gerne vil samarbejde og have dialog om. Det kan også styrke tilliden i samarbejdet, at forældrene oplever at blive hørt af personalet. Og det vil i sidste ende komme børnene til gavn,” siger Laura Detlefsen.

Det består undersøgelsen af:

Spørgeskema blandt:

472 ledere

Fokusgruppeinterview blandt:

20 ledere

(4 interviews)

Spørgeskema blandt:

1.021 forældre

Fokusgruppeinterview blandt:

20 forældre

(4 interviews)

Relateret indhold

Laura Detlefsen
Seniorkonsulent
Dagtilbud for børn