”Kommunikation er bare alfa og omega. Jeg kan jo ikke vide, om hun egentlig er blevet bidt eller har slået sig, hvis ikke de fortæller mig det,” siger en forælder i Danmarks Evalueringsinstituts nye undersøgelse Forældresamarbejde i daginstitutioner.
En anden supplerer: ”Jeg har ét perspektiv på mine børn, og pædagogerne har et supplerende perspektiv, og igennem dialogen kan vi finde et eller andet fælles ståsted”.
Som citaterne peger på, viser undersøgelsen, at forældrene mener, at tillid og en god dialog er helt afgørende for et godt forældresamarbejde. Lederne i daginstitutionerne er enige. Det fortæller Laura Detlefsen, der er seniorkonsulent på EVA og projektlederen bag undersøgelsen:
”Set i lyset af den store debat om udfordringer med kvalitet i dagtilbud peger vores undersøgelse på det afgørende i, at forældrene har tillid til pædagogisk personale i deres barns vuggestue eller børnehave. Og det har de. Men tilliden kommer ikke af sig selv. Den kommer bl.a. af en god dialog, hvor forældrene oplever, at personalet også er nysgerrige på deres viden om barnets interesser, trivsel og perspektiver.”
Forældrene ønsker mere dialog, men er tilbageholdende med at efterspørge den
Forældre efterspørger i høj grad dialog med det pædagogiske personale i deres barns daginstitution. Omkring ni ud af 10 forældre ønsker dialog med personalet om deres barns trivsel, sociale relationer, læring, sprog og leg.
Men en del af dem oplever, at det kan være svært at få talt med pædagogisk personale i bl.a. de klassiske ”garderobesituationer”. Ca. halvdelen af forældrene oplever, at personalet i deres barns daginstitution enten kun i nogen grad (39 %) eller i mindre grad (9 %) er tilstrækkelig tilgængeligt til en snak, når de afleverer eller henter deres barn. To ud af tre forældre mener, at det hænger sammen med, at der ikke er nok personale til stede i afleverings- og hentesituationer.
Derfor er de også tilbageholdende med at bede om dialogen. En forælder siger:
”Personalet har travlt. De kan ikke tale fem minutter med alle forældre. De er der for børnenes skyld, hvilket er helt fair, og det rigtige.”
Et sted mellem hver fjerde og hver femte ud af de forældre, som siger ja tak til dialog om barnets generelle trivsel, læring og udvikling, oplever ikke, at de har den.