Lær børnene at kende
Skal lærerne kunne bygge videre på elevernes måder at lære på, er det nødvendigt, at de kender børnene, siger Perry. Fra barnets perspektiv kan man sammenfatte det til: Hvis du vil lære mig noget, skal du først lære mig at kende:
”Lærerne skal vide noget om, hvordan børnene tænker, hvordan de agerer i forskellige sammenhænge, og hvad de interesserer sig for. De må tage sig tid til at stille dem åbne spørgsmål og lytte”.
Kender lærerne først børnene, kan de hurtigt indhente pensum, pointerer Perry – og tilføjer:”Der er mange måder at få kendskab til børnene på, og der er bedre måder at få kendskab til børnene på end at gøre, som vi stadig også gør i Australien – med en test til børnene ved skolestart”.
Besøg børnehaverne
En anden vigtig kilde til at få viden om børnene er de pædagoger, der kender barnet fra daginstitutionen. Perry opfordrer lærere, der skal modtage nye skolebørn, til at besøge børnehaverne, tale med pædagogerne og møde børnene i den kontekst, de kender.
Selvom der i Australien er fokus på at fremme kontinuiteten i børns læring ved, at de fagprofessionelle deler relevant viden med hinanden og aftaler tydelige ansvarsområder, så er det en stor udfordring at bygge relationer mellem pædagoger og lærere på tværs af børnehave og skole, tilføjer han:
”Vi har valgt gribe udfordringen an ved at etablere netværk med de pædagoger og lærere, der arbejder med specifikke overgangsopgaver”.
Inddrag børnenes forældre
Og så er der forældrene. De udgør endnu vigtig indgang til at lære børnene at kende. Og dem skal børnehave og skole også lære at kende. Det kan være svært, medgiver Perry. Især hvis forældre ikke er trygge ved at tale med skolen og selv har dårlige skoleoplevelser.
Men det er vigtigt at kende forældrene og gøre en ekstra indsats, fx for dem, der ikke dukker op til introduktionsmøder og forældresammenkomster o.lign.:
”Mange skoler misser muligheden for at lære forældrene at kende, nogle gange fordi de foretrækker at kontakten skal ske på skolens præmisser frem for på forældrenes. Men alle forældre har forhåbninger på deres børns vegne om, at de vil klare sig godt, og kender lærerne forældrene, vil de også kunne få indsigt i, hvilke styrker de kan bygge videre på.
”Ligesom ethvert barn har potentialet til at opleve en positiv overgang, så kan næsten ethvert barn også risikere en dårlig eller i hvert fald mindre succesrig overgang, hvis de med det der kendetegner dem, fx deres måder at lære på eller deres forestilling om hvem, de får som klasselærer, ikke matcher det miljø, de møder.”