Det er måske lidt diffust for børnene, at de skal starte i en fritidsinstitution, inden den egentlige skolestart. Vi gør meget ud af at fortælle dem, at de skal starte i fritidshjemmet og ikke i skolen, men det er svært at sige, om vi forbereder børnene på en anden måde end til skolestarten. Vi oplever selv, at der er en fin rød tråd mellem børnehave, fritidsinstitution og skolen, da vi arbejder efter de samme værdier alle steder – grundværdierne fra materialet Fri for mobberi. Men jeg ser det som noget positivt, at børnene har de her måneder i fritidsinstitutionen, hvor de har mulighed for at møde og opbygge sociale relationer med deres nye klassekammerater.
Der er nok en lidt forskel på, hvilke kompetencer børnene skal have i henholdsvis fritidsinstitutionen og i skolen. Kompetencer som at kunne lege, skabe venskaber og begå sig godt socialt fylder mere i et fritidshjem, mens det i skolen er nogle andre kompetencer som at kunne arbejde koncentreret i længere tid, det også handler om.
I vores samarbejde med fritidsinstitution og skole gør vi meget ud af tage på besøg hos hinanden. Vores pædagoger kommer i praktik både i fritidsinstitutionen og i skolen. Det er med til at nedbryde vores egne fordomme om, hvad det vil sige at starte i skole. Vores pædagogers primære erfaring med skolen stammer fra deres egen skoletid, og den viden er jo ikke nødvendigvis up to date, så pædagogerne her kommer i praktik i enten fritidsinstitutionen eller i skolen. Så får de et bedre indblik i, hvordan de arbejder i skolen, og de kan svare børnene, hvis de spørger, om, hvordan det er i skolen.
Skolens lærere har også været på besøg hos os, hvor de lærer om børnene i den kontekst. Mange lærere bliver faktisk overraskede over, hvad børnene kan, når de møder dem i børnehaven. Det er nemlig tit et stort skifte for børnene at starte i skolen, så nogle går lidt tilbage i deres udvikling. Det er tit en øjenåbner for lærerne at se, at børnene ikke har problemer med det mere basale som at tage tøj på og binde sine sko selv, mens de er her, men de kan få svært ved det igen, når de starter i skolen.