Pædagogfaglig ledelse er én af de vigtigste opgaver for ledere i dagtilbud. Det mener både forskningen og lederne selv. Men lige så vigtig som pædagogfaglig ledelse er, lige så svært kan det være at prioritere den i en hverdag, hvor administration, vagtplaner og økonomi trænger sig på. Opgaver, der kan virke sværere at udskyde end at tilbringe tid på institutionens stuer og fokusere på den pædagogfaglige ledelse.
Derfor sætter EVA sammen med KL og BUPL fokus på, hvad der fremmer og hæmmer mulighederne for at udøve god pædagogfaglig ledelse i hverdagen i dagtilbud. I et nyt inspirationsmateriale præsenteres en række forskningspointer, der peger frem mod og udfolder syv kendetegn ved god pædagogfaglig ledelse. Materialet præsenterer også erfaringer fra fire kommuner, der på hver sin måde har arbejdet med at styrke og skabe gode betingelser for styrke den pædagogfaglige ledelse inden for de rammer og vilkår, de har til rådighed.
Fx har en række dagtilbudsledere i Hillerød Kommune haft fokus på refleksionskulturen blandt medarbejderne, og i Rødovre Kommune har forvaltning og ledere sammen arbejdet med trivsel og samarbejde i deres lederteams.
De syv kendetegn peger på, hvad en leder eller et ledelsesteam kan gøre for at udøve god pædagogfaglig ledelse i et dagtilbud.
7 kendetegn: En leder, der udøver god pædagogfaglig ledelse...
1) … fastsætter en faglig retning, fx ved at lederen i dagtilbuddet skaber en fælles forståelse af faglig kvalitet og omsætter overordnede mål i den lokale pædagogiske kontekst, så så det bliver relevant og meningsfuldt for medarbejderne.
2) … understøtter og udvikler den faglige retning, fx ved at lederen har en faciliterende rolle, når der skal reflekteres kritisk over egen og det pædagogiske personales praksis.
3) … leder professionelle læringsfællesskaber og evalueringskultur, fx ved at understøtte evalueringskulturen blandt det pædagogiske personale, så de kan observere og give kollegial feedback og sparring med hinanden.
4) … leder faglige fællesskaber gennem relationel ledelsesadfærd, fx ved at aktivere faglig viden og normer hos den enkelte medarbejder, så det pædagogiske personale får bedre mulighed for at udøve fagprofessionel dømmekraft.
5) … udøver faglig ledelse tæt på medarbejderne, fx ved at være til stede i det faglige rum og være tilstrækkeligt involveret i dagtilbuddets faglige processer.
6) … understøtter udviklingen af medarbejdernes faglige kompetencer, bl.a. i relation til de faglige behov i dagtilbuddet.
7) … prioriterer at samarbejde opad og tværgående, fx ved at omsætte udefrakommende initiativer til gode faglige løsninger, så de bliver relevante og meningsfulde for det pædagogiske personale.