Af Trine Beckett og Anne Breinhold Olsen
I Rudersdal er metoden aktionslæring afsættet for at udvikle det pædagogiske læringsmiljø. Det er en metode, der handler om kontinuerligt at arbejde med sin pædagogiske praksis. Man tager udgangspunkt i noget, man undrer sig over – fx at der er uro i garderoben, eller at nogle børn er uden for fællesskabet. Så indhenter man viden om det, man undrer sig over – fra sine egne observationer, fra forskningen eller andet, afprøver aktioner, handlinger, der kan ændre situationen, evaluerer og eventuelt justere sin pædagogiske praksis.
Dagtilbudschef Dorte Bloch Olsen peger på seks ting, forvaltningen kan gøre for at støtte pædagoger og ledere i at evaluere det, de selv synes, giver mening.
1. Kompetenceudvikling
Det er vores opgave at tilbyde forløb, hvor det pædagogiske personale lærer at samle op på data, analysere, lave en evaluering og kommunikere til forældrene. Man kan ikke bare sige til folk: “Flyv selv, nu har I lært det.”
2. Udvikling af værktøjer
Fx giver vores værktøj Dataviften et overblik over, hvilke data du kan bruge, når du som leder og pædagog skal vurdere, om læringsmiljøet opfylder de nationale pædagogiske mål. Vi har også lavet en vejledning om, hvad data er, og hvordan de kan anvendes i den pædagogiske praksis.
3. Prioritering
Så lederne fokuserer på et enkelt indsatsområde og ikke kaster sig over både sprog og motorik og ti andre projekter på en gang.
4. Entydighed
Vi har besluttet, at indsatsen skal komme børnene til gode, og at vi bruger en bestemt metode, nemlig aktionslæring. Det står jeg på mål for over for vores politikere.
5. Oversættelse
Børnehusene skal dokumentere, så det giver mening for praksis. De skal ikke dokumentere, for at det skal give mening for politikerne. Det er vores opgave i forvaltningen. Lederne skriver til os, hvad de får øje på, på en måde, som er meningsfuld for dem. Vi skaber så den generaliserede viden, som kan bruges i vores kvalitetsrapporter og af vores politikere. Det gør vi sammen med vores områdeledere.
6. Formidling
Vi holder hvert andet år en læringsfestival, hvor 550 ledere og pædagoger ud af 800 ansatte udstiller deres indsatsområder og deres læring og formidler det til hinanden og vores politikere. Der bliver politikerne meget stolte af det, de ser og hører fra ledere og ansatte.