Det gælder for hele voksen- og efteruddannelsessystemet, at de voksne deltagere skal kunne anvende de tilegnede kompetencer i praksis. At deltagere i uddannelse kan bruge det, de har lært, i praksis, kaldes også transfer. Altså at der sker en overførsel af kompetencer og viden fra en undervisningssituation til den praksis, deltagerne kommer fra og skal tilbage til. Niveauet af transfer er med andre ord et centralt kvalitetstegn ved uddannelserne og noget, som er afgørende for, at deltagere og virksomheder ønsker at bruge voksen- og efteruddannelsessystemet.
I en caseundersøgelse formidler EVA gode eksempler på, hvordan transfer kan fremmes på offentlige videregående lederuddannelser. Det er hensigten, at undersøgelsen kan bruges som inspiration til, hvordan såvel uddannelsesinstitutioner som arbejdspladser kan fremme arbejdet med transfer.
”For at gøre det så handlingsanvisende som muligt, har vi i rapporten delt eksemplerne op i forhold til, om det primært er noget uddannelsesinstitutionerne eller arbejdspladserne kan handle på,” fortæller chefkonsulent hos EVA og projektleder på undersøgelsen, Michael Andersen.
Stærkt strategisk samarbejde gør en forskel
EVA’s undersøgelse viser bl.a., at transfer kan fremmes ved øget dialog mellem uddannelsesinstitution og arbejdsplads. Det muliggør, at der kan laves tilpasninger af undervisningen, så den imødekommer de læringsbehov, der er på arbejdspladsen.
”På den måde knyttes undervisningen tættere til deltagernes praksis, og det kan understøtte en god kobling mellem det, der undervises i, og den praksis deltagerne kommer fra,” forklarer Michael Andersen.
Et stærkt strategisk samarbejde mellem uddannelsesinstitution og arbejdsplads kan desuden fremme transfer ved, at arbejdspladserne forpligter sig til at bakke op om medarbejdernes deltagelse i uddannelserne.
Praksisnær undervisning øger transfer
Underviserne kan også spille en rolle for at fremme transfer på lederuddannelserne. Ved at gøre undervisningen praksisnær, understøtter underviserne nemlig, at deltagerne oplever indholdet som relevant.
”Det gør de fx ved at forbinde teori og undervisningsmaterialer med de pågældende deltageres daglige praksis på de arbejdspladser, de kommer fra, og det kan styrke transfer,” afslutter Michael Andersen.