Modsat de tre øvrige hovedområder er tilgangen til grundforløb inden for 'Omsorg, sundhed og pædagogik', der bl.a. indbefatter SOSU-uddannelserne, steget voldsomt og således mere end fordoblet efter erhvervsuddannelsesreformen. Det skyldes ændrede overgangskrav fra grundforløb til hovedforløb, der har betydet, at en betydelig del af dem, der inden reformen kunne starte direkte på hovedforløbet, nu er nødt til først at gennemføre grundforløbet, hvilket også afspejler sig i tilgangen til hovedforløbet, som er faldet markant i kølvandet på reformen.
Overordnet set er det positivt, at flere voksne gennemfører grundforløb på erhvervsuddannelserne, men det bekymrer Yakup Bas, der er konsulent hos EVA og står bag undersøgelsen, at tilgangen af voksne elever er faldende.
”I lyset af intentionerne bag reformen og behovet for faglært arbejdskraft, er det et stort problem. Erhvervsuddannelserne har en vigtig rolle at spille i forhold til at opkvalificere arbejdsstyrken i Danmark,” siger Yakup Bas.
Skærpede krav rammer særligt de ufaglærte
Da erhvervsuddannelsesreformen trådte i kraft i august 2015, blev det bl.a. indført, at alle voksne, der påbegynder et grundforløb på erhvervsuddannelserne, skal have bestået folkeskolens afgangsprøve i dansk og matematik, medmindre de har en uddannelsesaftale, dvs. en forhåndsaftale med en virksomhed om en praktiskplads. Analysen peger således på, at gruppen af voksne elever på erhvervsuddannelsernes grundforløb er blevet fagligt stærkere.
På tre ud af fire hovedområder er der imidlertid sket et stort fald i antallet af ufaglærte voksne, der påbegynder grundforløbet, og det er vigtigt at have for øje, når man analyserer stigningen i andelen af voksne, der gennemfører grundforløbet, mener Yakup Bas.