Manglende efterspørgsel fra virksomheder og jobcentre
I undersøgelsen svarer to ud af tre respondenter, at virksomheder og tre ud af fire respondenter, at deltagere og jobcentre i mindre grad eller slet ikke efterspørger bestemte grønne AMU-kurser. Det er også det, som de peger på som de største barrierer for, at AMU kan spille en større rolle i den grønne omstilling.
Det er en udfordring, fordi en opkvalificering af ufaglærte og faglærte er afgørende for den grønne omstilling. En analyse fra CONCITO viser fx, at ca. 70% af de personer, der er ansat i den grønne sektor, består af faglærte og ufaglærte medarbejdere.
”AMU er ikke til at komme uden om, hvis ufaglærte og faglærte skal opkvalificeres. Og det skal de, hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling. Derfor er det vigtigt, at AMU udbyder kurser, der er relevante for de virksomheder og medarbejdere, der skal arbejde med grøn omstilling nu og i fremtiden. Undersøgelsen peger på, at AMU, hvad det angår, kan spille en langt stærkere rolle, end det er tilfældet i dag,” siger Michael Andersen, projektleder på undersøgelsen for EVA.
Mindretal er i dialog med virksomheder og jobcentre om grønne AMU-kurser
I undersøgelsen svarer to ud af fem respondenter (AMU-udbydere), at de i høj eller nogen grad er i dialog med virksomheder om indholdet i AMU-kurser i forhold til grøn omstilling, mens over halvdelen svarer, at de er det i mindre grad, slet ikke eller ved ikke. Samtidig er hver fjerde udbyder i dialog med jobcentrene om det samme.
”Det er vigtigt, at AMU fremstår som et aktuelt og relevant tilbud for både virksomheder og jobcentre, der sender medarbejdere og ledige på kursus. En oplagt vej til det er en tæt dialog om, hvad kurserne skal indeholde, men det er ikke det billede, der tegnes i undersøgelsen,” siger Michael Andersen.
Undersøgelsen viser dog, at AMU-udbyderne har fokus på den grønne omstilling i det virksomheds-opsøgende arbejde, og at dette kan være med til at vække virksomhedernes interesse for grønne AMU-kurser.
Grøn omstilling skal være relevant for deltagerne og virksomhederne
I undersøgelsen svarer omkring halvdelen af AMU-udbyderne, at de inden for de sidste to år har afholdt pædagogiske dage, temamøder eller lignende med eksplicit fokus på AMU og den grønne omstilling og lige så mange har brugt ressourcer på kompetenceudvikling i forhold til grøn omstilling. Den anden halvdel har ikke gjort det.
”Hvis virksomhederne skal opleve AMU-kurserne om grøn omstilling som relevante, så er det vigtigt, at lærerne på AMU er opdaterede både med hensyn til det faglige og det pædagogiske, så de kan give deltagerne den nyeste og mest relevante viden om grøn omstilling og på måder, der matcher deltagernes behov og interesser,” siger Michael Andersen.