EVA's undersøgelse ”Et digitalt løft” viser, at der er meget stor forskel på den ledelsesmæssige forankring af arbejdet med udvikling af digitale læringsteknologier på erhvervsakademierne.
Nogle erhvervsakademier har klare holdninger til digitalisering, men strategierne er ikke konkrete nok til, at de kan fungere som rettesnor for undervisernes arbejde. Andre erhvervsakademierne er mere tilbageholdende med at sætte fokus på digitalisering.
På trods af det varierende ledelsesbillede er der ifølge EVA's undersøgelse sket en øget digitalisering i undervisningen. Det skyldes i høj grad ildsjæle, som er undervisere med særlig interesse for feltet. Men det fører ikke i sig selv til, at de digitale læringsteknologier udbredes til de øvrige medarbejdernes undervisningspraksis. Det kræver, at ledelsen sætter rammer og mål for brugen af digitale læringsteknologier og skaber et arbejds- og undervisningsmiljø, der understøtter og fremmer digitale anvendelse og udvikling.
”Og her kan ledelsen altså med fordel inddrage ildsjælene i arbejdet. De er en vigtig og rigtig god ressource at trække på. De har en naturlig interesse for området og kan dele deres erfaringer og viden med de øvrige undervisere. Samtidig spiller underviserne en central rolle, da den egentlige forankring frem mod digitalisering i undervisningen sker gennem deres praksis. Ildsjælene kan hjælpe ledelsen med at sikre, at det sker i overensstemmelse med undervisernes øvrige arbejde”, forklarer projektleder og specialkonsulent hos EVA Dina Celia Madsen.