”Tallene viser, at der er et potentiale for at optage flere unge med høje karakterer på læreruddannelsen, men resultaterne peger også på, at der er behov for at adressere de unges bekymringer for det faglige niveau på uddannelsen, fx ved at være tydelig om, at det også er muligt for studerende at få opfyldt ønsket om at oparbejde en stærk faglighed på læreruddannelsen,” siger Bella Marckmann, chefkonsulent i EVA, og projektleder på rapporten.
Humaniora trækker
60 procent af dem, der overvejede men fravalgte læreruddannelsen, begyndte på en universitetsuddannelse, mens 24 procent valgte en anden professionsbacheloruddannelse og 16 procent en erhvervsakademiuddannelse.
På universitetet er det især humaniora (42%) og samfundsvidenskab (30%), der vinder over læreruddannelsen. Blandt dem, der vælger en professionsbachelor er det især sundhedsfaglige uddannelser, der trækker.
Lærerstuderende vil gøre en positiv forskel
Når man ser på årsagerne til at vælge læreruddannelsen blandt de optagne, så svarer hele 93 procent, at muligheden for at få et job, hvor de kan gøre en positiv forskel, var det udslagsgivende. 85 procent peger på, at det skyldtes deres faglige interesse og 81 procent på, at det var afgørende, at læreruddannelsen giver dem muligheden for at få et spændende job.