Der er forskel på, hvordan de studerende på professionshøjskoler og erhvervsakademier i og uden for storbyerne oplever deres studiestart. De studerende, som tager en uddannelse i de mindre byer, oplever oftere end studerende i de større byer at have et godt overblik over studiet allerede i løbet af deres studiestart.
De vurderer i højere grad at have et godt overblik over de vigtige ting på studiet og lokaler, gode muligheder for at møde undervisere og så har de i højere grad styr på, hvem de skal gå til, hvis de har brug for hjælp. Resultatet er ifølge konsulent, Mathias Tolstrup Wester, fra EVA et udtryk for de fordele, som et mindre uddannelsessted har:
”Når flere studerende i de mindre byer svarer, at de har et godt overblik over studiet, hænger det sammen med den nærhed, et mindre uddannelsessted kan tilbyde. Det er ikke lige så nemt på de store uddannelsesinstitutioner i de større byer”, forklarer Mathias Tolstrup Wester, som står bag minianalysen.
Det sociale fylder mere for studerende i de større byer
De studerende i de store byer oplever, at rammerne for det sociale ved studiestart er bedre. 34 % af de studerende i store byer synes, at det sociale i høj grad har rystet dem godt sammen på studiet, hvorimod det kun er 28 % af de studerende i mindre byer. Samtidig laver de studerende i de større byer i højere grad ting med deres medstuderende uden for undervisningsaktiviteterne. Det er dog ifølge Mathias Tolstrup Wester ikke umiddelbart et problem, at det sociale spiller en mindre rolle uden for storbyerne:
”Når vi kigger nærmere på tallene, kan vi se, at studerende i de mindre byer i gennemsnit er ældre ved studiestart, oftere bor sammen med fast partner, oftere har stiftet familie, etc., hvilke er naturlige årsager til, at det sociale aspekt omkring studielivet ikke fylder ligeså meget i de mindre uddannelsesbyer, som det gør i de store byer”.