Kursus mod angst, stress og depression gavner unge på ungdomsuddannelser

26-05-2025
Artikel Ungdomsuddannelse

Evaluering viser, at elever på ungdomsuddannelserne, der har deltaget i kursusforløbet ‘Godt igennem uddannelse’, oplever øget trivsel, styrkede studiekompetencer, lavere stressniveau og færre symptomer på angst og depression.

Et gruppebaseret kursusforløb for unge på ungdomsuddannelser med symptomer på stress, angst eller depression har vist positive resultater.

Det konkluderer EVA i en evaluering af kursusforløbet ‘Godt igennem uddannelse’, som er udviklet af Komiteen for Sundhedsoplysning med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond. Kursusforløbet, der varer syv uger, blev i perioden 2021 til 2024 anvendt på 30 ungdomsuddannelser. I alt har 572 elever deltaget i kurset.

“Vi ser tydelige tegn på, at indsatsen gør en forskel for de unge – både i forhold til deres mentale trivsel og deres evne til at håndtere hverdagen i skolen,” siger Sara Hach, seniorkonsulent og projektleder hos EVA.

Positive effekter på både trivsel og mestring af symptomer

Evalueringen viser, at deltagerne i løbet af kursusforløbet både oplever færre symptomer på angst og depression, et lavere stressniveau og en forbedring i trivsel.

Ved kursets start og afslutning er eleverne blevet bedt om at svare på et spørgeskema om deres trivsel, og elevernes score på trivselsskalaen er steget med over 10 point, viser evalueringen. På en skala fra 0 til 100 scorede deltageren ved kursusstart i gennemsnit 43,3 og ved afslutningen 53,7. Det er en udvikling, som ifølge Sundhedsstyrelsen er klinisk signifikant – det vil sige at ændringen vurderes at have en reel betydning for den unges trivsel i praksis, ikke kun statistisk.

”Det er bemærkelsesværdigt, at der kan måles så markante positive forandringer i forhold til deltagernes symptomer, mestring og studiekompetencer på en kursusperiode på kun 7 uger,” siger Sara Hach.

Deltagerne oplever også, at de i løbet af kurset er blevet bedre til at mestre deres egne symptomer på stress, angst eller depression

Deltagerne oplever, at de især har haft gavn af de konkrete tilgange og teknikker, de har lært på kurset. De oplever fx, at de er blevet bedre til at disponere deres tid, fokusere i undervisningen og anvende konkrete teknikker til at håndtere deres udfordringer – som fx vejrtrækning og afledning.

En deltager i kurset formulerer sit udbytte på følgende måde:

”I stressede perioder er jeg blevet opmærksom på at sætte noget tid af til mig selv. For mig fylder skole meget, jeg kan næsten tænke på skole hele døgnet, så det er blevet vigtigt at begrænse, hvor meget det må fylde, og skrive det ned.”

Tre nøglefaktorer gør indsatsen virksom

Evalueringen peger på tre centrale faktorer, der især gør kurset effektivt: Kurset er baseret på undervisning i grupper, det gennemføres af instruktører, der fremstår autentiske og relaterbare, og strukturen omkring kurset er tydelig og forudsigelig.

Den gruppebaserede undervisning skaber et fællesskab, hvor deltagerne kan spejle sig i hinanden og opleve, at de ikke står alene med deres udfordringer. Det styrker motivationen, men stiller samtidig krav til holdsammensætningen, da deltagernes engagement har stor betydning for dynamikken. Dog kan det også virke afskrækkende for nogle, at man skal dele personlige erfaringer i gruppen.

Instruktørerne på kurset er enten unge eller medarbejdere på skolen, der selv har erfaringer med de problematikker, som kurset omhandler. Og netop instruktørernes autenticitet er en anden vigtig styrke. Når de har egne erfaringer med psykisk mistrivsel, fremstår de som troværdige rollemodeller og giver deltagerne håb. Det afgørende er, at instruktørerne både har relevant erfaring og er rustet til at håndtere rollen – uanset om de er unge med levede erfaringer eller ansatte på skolen.

“Deltagerne fortæller, at det betyder noget, at instruktørerne selv har erfaringer med stress, angst eller depression og faktisk deler deres egne erfaringer. Det skaber tillid og gør kurset mere vedkommende,” siger Sara Hach.

En deltager på kurset forklarer det på denne måde:

”Det fungerer, fordi instruktørerne bringer sig selv i spil. Der er forskel på at være automatisk og autentisk. Jeg kan bedre lære, når det er autentisk. Det at bruge folk, der selv har været i det, giver enormt meget mening. Jeg giver jo også noget videre, som jeg selv har været igennem.”

Endelig bidrager den tydelige struktur og opbygning af kurset til tryghed og forudsigelighed. De konkrete værktøjer, deltagerne får lov at afprøve undervejs, gør undervisningen anvendelig og praksisnær.

Fakta om ’Godt igennem uddannelse’

Godt igennem uddannelse er et gruppebaseret kursusforløb, der henvender sig til elever på ungdomsuddannelser, som oplever symptomer på stress, angst eller depression. Kurset har til formål at styrke de unges evne til at håndtere deres udfordringer, forbedre deres trivsel og medvirke til, at de fastholdes i deres uddannelse.

Forløbet strækker sig over syv uger og består af syv moduler à to timers varighed. Hver gruppe rummer mellem 8 og 14 deltagere og ledes af to instruktører, hvor mindst en selv har erfaring med eller indsigt i mentale helbredsproblemer. Undervisningen kombinerer samtale, refleksion og konkrete redskaber som fx vejrtrækningsteknikker, afledning og redskaber til bedre planlægning.

Kurset er udviklet af Komiteen for Sundhedsoplysning med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond og er i perioden 2021 til 2024 blevet udbredt til 30 ungdomsuddannelser. I alt har 572 elever deltaget i kurset. Fra 2025 bliver det muligt for flere skoler at udbyde kurset.

Sådan er evalueringen gennemført

Evalueringen bygger på data fra 26 af de 30 skoler, der har afprøvet indsatsen i 2023-24. Datagrundlaget omfatter:

  • Interviews med ledere, koordinatorer, instruktører og deltagere på tre skoler
  • Telefoninterviews med koordinatorer fra fem skoler med deltagere, der er faldet fra uddannelsen
  • Spørgeskemabesvarelser fra i alt 396 deltagere ved kursusstart og 308 ved afslutning. 233 deltagere har besvaret både før- og eftermåling (svarprocent: 46 %)
  • Indberetninger fra skolerne om fravær og frafald (dog med forbehold pga. mangelfuld data)
  • Data blev indsamlet løbende i kursusperioden.

Relateret indhold

Sara Hach
Seniorkonsulent
Ungdomsuddannelse