Evaluering: FGU-MOVES® styrker motivation og sociale kompetencer blandt FGU-elever

23-04-2025
Artikel Ungdomsuddannelse

Skoleskak fungerer godt på FGU-skoler, hvor det kan både øge elevernes motivation og engagement i undervisningen og styrke deres sociale og personlige kompetencer, viser en evaluering fra EVA.

Skoleskak-indsatsen FGU-MOVES® har en positiv virkning på FGU-elevers motivation og sociale kompetencer.

Det viser en ny evaluering, hvor Dansk Skoleskak har bedt EVA om at evaluere indsatsen FGU-MOVES® for at undersøge, om indsatsen kan engagere og motivere elever på FGU i matematikundervisningen og derigennem styrke deres faglige, sociale og personlige kompetencer og skabe succesoplevelser individuelt og i fællesskab.

Evalueringen viser samtidig, at indsatsen, der er støttet af VELUX Fonden, kan styrke elevernes faglige udbytte, særligt hvis lærerne i endnu højere grad formår at tydeliggøre koblingen til matematikundervisningen, sådan som der er lagt op til i indsatsen.

Flertal af eleverne oplever øget motivation

Undersøgelsen, der bygger på interviews med lærere og elever samt en spørgeskemaundersøgelse blandt 109 elever, peger på, at FGU-MOVES® gør matematikundervisningen mere engagerende. 67 % af eleverne svarer, at skoleskak gør matematik sjovere, mens 55 % oplever, at det gør matematik lettere at forstå.

Eleverne får varierende grader af fagligt udbytte, men også her har FGU-MOVES® et potentiale, særligt hvis koblingen til matematik tydeliggøres, påpeger projektleder for EVA’s evaluering, konsulent Natalie Blix:

"Resultaterne er positive, fordi de bekræfter, at skoleskak kan være et stærkt værktøj til at engagere eleverne i undervisningen på FGU. Vi kan se, at eleverne bliver mere motiverede, og at en gruppe af dem oplever, at skoleskak gør det lettere for dem at forstå matematiske begreber."

En elev i evalueringen forklarer det sådan her:

”Det, man lærer, er, at bygge sine tanker op – hvordan man skal spille. I matematik og naturfag handler det om, hvordan skal jeg lave opgaven, hvilke afsnit osv. Sådan er skak også. Så skal man den vej og den vej. Hvis der opstår en fejl, skal jeg rette den, så jeg ikke begår samme fejl igen. Det betyder også noget for de andre fag. Man kan godt bruge det, selvom alle elementer ikke er det samme, for tanken er den samme.”

Skoleskak fremmer koncentration og sociale relationer

Evalueringen viser, at skoleskak bidrager positivt til elevernes koncentrationsevne og sociale interaktion. 69 % af eleverne svarer, at de er blevet bedre til at koncentrere sig, siden de begyndte på skoleskak på FGU, mens 26 % fortæller, at de nu spiller skak med klassekammerater i pauserne.

 Ifølge eleverne fungerer skoleskak som et fælles tredje, der skaber en positiv dynamik i klasselokalet.

"Vi ved, at mange FGU-elever har haft udfordringer i deres tidligere skolegang. Derfor er det vigtigt at skabe undervisningsaktiviteter, der giver dem succesoplevelser. Skoleskak skaber et trygt læringsrum, hvor eleverne kan styrke deres sociale relationer og samtidig blive bedre til at holde fokus," siger Natalie Blix.

 Som en FGU-lærer siger til EVA:

”En del elever kommer ikke på FGU pga. det faglige, men skal arbejde med det sociale – dér var det godt, for man skal ikke nødvendigvis snakke sammen til skoleskak. Nogle begyndte at snakke undervejs, men det var en blød overgang til at få nye venner.”

Udfordringer med implementering

Selvom evalueringen peger på, at skoleskak har positive resultater, viser den også, at det kan være en udfordring at forankre indsatsen på skolerne. Forskellige implementeringsmodeller har været afprøvet – nogle skoler har haft skoleskak fast på skemaet, mens andre har inddraget det mere ad hoc.

På flere skoler har organisatoriske forandringer, som fx lærerudskiftninger og rullende optag af elever, gjort det vanskeligt at fastholde en kontinuerlig indsats.

Der er seks faktorer, som har særlig betydning for en vellykket implementering af FGU-MOVES®. De er ledelsesopbakning, at flere lærere arbejder med indsatsen, at undervisningen er skemalagt, at der arbejdes med opgaver, som kobler skoleskak og matematik, at frivillige aktiviteter foregår i skoletiden, og at Dansk Skoleskaks konsulenter giver tæt sparring.

Lærerne fremhæver desuden, at adgang til undervisningsportalen GAMBIT® og kompetenceudviklingsforløb har været afgørende for deres arbejde med indsatsen.

"Vi ser, at skoler, hvor skoleskak er en fast del af skemaet, har lettere ved at få indsatsen til at fungere. Ledelsesopbakning og lærerfællesskaber spiller en afgørende rolle i, hvor godt skoleskak bliver forankret," siger Natalie Blix.

Potentiale for fremtiden

Samlet set viser evalueringen, at FGU-MOVES® har et betydeligt potentiale til at engagere FGU-elever i matematikundervisningen og understøtte deres sociale og personlige udvikling. Med en systematisk implementering og tydelig kobling til matematikundervisningen kan indsatsen komme til at spille en endnu større rolle i fremtidens FGU.

FAKTA OM FGU-MOVES® OG EVA’S EVALUERING

FGU-MOVES® tager afsæt i Dansk Skoleskaks erfaringer fra grundskolen. Indsatsen har til formål at undersøge, om SKAK+MAT® er en virksom metode til at engagere og motivere unge i matematikundervisningen på agu-sporet på FGU, styrke de unges faglige, sociale og personlige kompetencer og skabe succesoplevelser både individuelt og i fællesskab.

FGU-MOVES® er støttet af VELUX Fonden.

Evalueringen bygger på interview med lærere og elever, som har undervist eller deltaget i skoleskakundervisningen. Derudover indgår en spørgeskemaundersøgelse blandt 109 elever, som har deltaget i skoleskakundervisningen. Desuden har EVA interviewet repræsentanter fra Dansk Skoleskak.

Relateret indhold

Natalie Blix
Konsulent
Ungdomsuddannelse