Der er store forventninger til den nye forberedende grunduddannelse (FGU), der fra 1. august skal være klar til at tilbyde de unge ét samlet uddannelsesforløb som springbræt til enten ungdomsuddannelse eller et job. Men hvad skal der til, for at FGU kan blive en god trædesten for unge under 25 år, der har svært ved at blive optaget på en ungdomsuddannelse eller står med personlige udfordringer?
En række undersøgelser fra EVA peger på 5 ting, der kan give den nye FGU luft under vingerne.
1. FGU skal bidrage til en samlet plan for uddannelse eller job
Sammen med en kommunal vejleder udarbejder den unge en samlet plan for sit FGU-forløb og den videre uddannelse eller jobsøgning. Planen skal være realistisk i forhold til den unges ønsker, behov og faglige formåen, fx karaktergennemsnit og uddannelsesparathed. Den unge skal opleve selv at være katalysator for de mål, planen rækker frem imod, og så skal planen løbende tilpasses den udvikling, eleven gennemgår under sin FGU.
2. FGU skal bygge en solid bro til ungdomsuddannelse eller job
Overgangen mellem FGU og næste skridt i den unges liv, fx en erhvervsuddannelse eller et job, skal være en bro, der er mulig at træde henover. Det vil sige, at en vejleder eller lærer fra FGU er sammen med den unge de første dage på en ny uddannelsesinstitution, og at den unge følges tæt i overgangen fra FGU til næste trin i livet.
3. Lærere og vejledere skal opbygge tætte relationer til den enkelte elev
En tæt og tryg relation til de voksne, eleven møder under sin FGU, er afgørende for, at eleven hele tiden er klar over, hvor hun er nu, og hvor hun er på vej hen i sit forløb. Det afgørende er, at vejlederen hjælper med at sætte realistiske mål for den unge og kender eleven godt nok til også at turde gribe fat i betydningsfulde udfordringer uden for skolen som fx at have et sted at bo og have styr på økonomien.
4. Undervisningen skal sætte elevernes personlige og sociale kompetencer i spil
Tillid til egne evner og evnen til at samarbejde og møde til tiden er vigtige kompetencer, eleverne skal tage med fra FGU ud over deres styrkede faglighed. Derfor er fællesskab og gensidig tillid vigtigt i undervisningen, ligesom opbygning af sociale relationer blandt eleverne og mellem elever og lærere og vejledere kan hjælpe eleverne godt igennem deres FGU-forløb.
5. Undervisningen skal være fleksibel og relevant for den enkelte elev
Undervisningen på FGU skal fokusere på at gøre det synligt for eleverne, at de lærer noget, der er relevant og har betydning for deres fremtidige uddannelsesplaner eller jobmuligheder. Undervisningen skal tage højde for hver elevs ressourcer, potentialer, behov og motivation. Unge skal mødes med tro på, at de kan klare undervisningen og forløbet, og de skal have konkret feedback, så de ved, hvad de kan gøre bedre næste gang. Desuden skal undervisningen være fleksibel og tillade, at en elev fx ikke har mulighed for at studere fuld tid i en periode.