Frafaldet på uddannelserne til social- og sundhedsassistent og –hjælper er højt. For elever, der startede i 2018 var det henholdsvis 43 og 55 procent på de to uddannelser, der faldt fra.
I et nyt projekt, som EVA laver for og sammen med STUK og de 14 SOSU-skoler, er målet at komme frem til, hvilke indsatser, der virker bedst for at mindske frafaldet.
Og det er tiltrængt mener Steen Frederiksen, direktør på SOSU Nykøbing Falster, som er en af de deltagende skoler.
”Vi har på SOSU-skolerne arbejdet for at nedbringe frafaldet på vores uddannelser gennem en lang årrække, og der er iværksat mange forskellige gode og virksomme tiltag. Det har imidlertid været sparsomt med en mere koordineret indsats på tværs af skolerne i forhold til at finde de mest virkningsfulde tiltag. Jeg håber, at dette projekt kan medvirke til, at vi på skolerne bliver endnu bedre til at finde stærke tiltag, der kan medvirke til at øge gennemførelsen ved at lære af hinandens erfaringer,” siger Steen Frederiksen.
Målet med projektet er netop at finde frem til de mest virksomme indsatser. Konkret er projektet inddelt i flere faser, hvor de første har handlet om at udvælge og udvikle de indsatser med størst potentiale til at mindske frafaldet. Den del har EVA stået for i samarbejdet med STUK. I øjeblikket er tre indsatser i afprøvning på skolerne med støtte fra STUK. Til sidst evaluerer EVA indsatserne og peger på, hvordan de fungerer bedst i lokale kontekster på skolerne.
Indsats skal give mere meningsfuld uddannelse
På skolen SOSU Nord afprøver man indsatsen ”Simulation, som det tredje læringsrum”. Formålet med indsatsen er, at styrke elevernes motivation for at gennemføre deres SOSU-uddannelse, ved dels at styrke deres faglige kompetencer og dels ved at give dem indblik i praksis, så de i mindre grad oplever praksis- og ansvarschok i forbindelse med deres første oplæringsperiode.
Konkret foregår det ved, at social- og sundhedsassistentelever og/eller social- og sundhedshjælperelever afprøver realistiske arbejdssituationer i trygge rammer på enten skole eller oplæringssted. Underviser Helle Birkkjær synes det er et vigtigt projekt for både eleverne, underviserne og skolerne.
”Ud fra et elevperspektiv kan afprøvningen af indsatserne, og de resultater der viser sig, forhåbentligt bidrage til, at flere elever oplever det som meningsfuldt at forblive i uddannelse og mestrer at gennemføre. Indsatserne i afprøvningen er kendetegnet af, at de rammer og imødekommer elevernes forventninger til social og sundhedsuddannelserne om praksisnær undervisning i form af simulation og sprogstøtte. Det tror jeg vil øge deres oplevelse af meningsfuldhed,” siger Helle Birkkjær.
For undervisere som hende selv fremhæver hun, at afprøvningen af indsatsen bidrager til et skærpet pædagogisk og didaktisk fokus på hvad er væsentligt når det gælder uddannelse af målgruppen, mens hun for skolerne peger på, at de får et yderst vigtig videns- og erfaringsgrundlag som skolerne kan bygge videre på i det pædagogiske didaktiske arbejde.
Hun synes det er særligt interessant, at simulationsindsatsen indeholder et direkte samarbejde om praksisnær undervisning mellem undervisere og oplæringsvejledere fra praksis.
”Det direkte samarbejde mellem de to parter, der er tættest på eleverne, er en kæmpe styrke for eleverne fordi det styrker vekseluddannelsesprincippet. Det er vores intention at vi gennem indsatsen kan bibeholde og styrke dette direkte samarbejde mellem de parter der er tættest på eleverne under deres uddannelsesforløb. Det vil være til gavn for både oplæringsvejledere og undervisere fordi det giver indsigt i hinandens arbejdsområder og for eleverne betyder det at vejledere og undervisere kan facilitere en tættere kobling mellem teori og praksis for den enkelte elev,” siger Helle Birkkjær.