Flipped learning aktiverer eleverne i timen
Ved traditionel tavleundervisning holder læreren oplæg for eleverne, der herefter laver deres opgaver eller får hjemmearbejde for. Den situation vender undervisningsformen flipped learning på hovedet.
Her ser eleverne hjemmefra en video-podcast, som formidler det materiale, de skal arbejde med. Hver elev kan se videoen sit eget tempo. I undervisningen arbejder eleverne alene eller i grupper med stoffet fra videoen, løser opgaver og får med det samme feedback fra læreren.
Lærerens rolle og forberedelse
Først og fremmest skal læreren afgøre, om han eller hun selv vil skrive manus til og indtale videoerne eller vil starte med at bruge de læringsfilm, man kan finde gratis online. Læreren har ansvaret for at skabe en video, der fagligt er let at afkode for eleverne, når de sidder hjemme.
Det viste erfaringerne fra EUC Nordvest
Forsøget viste, at det er en god ide hvis læreren laver en opsummering af videoens indhold ved timens start og gennemgår elevernes? opgaver ved afslutningen. De videoer, læreren selv skal producere, kræver typisk to en halv time og blev bedst, når to lærere arbejdede sammen om det.