Podcast: BØRNEHØJDE

03-11-2020

Podcastserien zoomer ind på, hvordan den pædagogiske læreplan omsættes i hverdagen. Over ni afsnit udfolder forskere, pædagogisk personale og børnene selv, hvordan det pædagogiske læringsmiljø kan se ud i dagens rutinesituationer, i eftermiddagens ydertimer og i afleveringssituationen om morgenen. BØRNEHØJDE er produceret af Danmarks Evalueringsinstitut for Børne- og Undervisningsministeriet.

Med podcastserien BØRNEHØJDE kan du lytte dig til, hvordan den styrkede pædagogiske læreplan og det fælles pædagogiske grundlag omsættes i hverdagen. Vi spørger forskere, pædagogisk personale og børnene selv og stiller skarpt på potentialer og pædagogiske dilemmaer.

Podcastserien er produceret til pædagogiske ledere og personale. Du kan lytte til den selv, eller tage den op til et personale- eller teammøde, hvor I diskuterer og arbejder med jeres pædagogiske praksis. Her kan I også bruge det tilhørende dialogkort.

I serien dykker vi ned i tre temaer: det pædagogiske læringsmiljø, evalueringskultur samt mad og måltider. Hvert podcasttema består af tre afsnit. Vært er journalist og kommunikationsrådgiver Trine Beckett.

Sådan lytter du til podcast

Du kan lytte til podcast på din computer, tablet eller smartphone, hvor og hvornår du ønsker det. Du kan altid lytte direkte fra EVA FM på www.eva.dk, men du kan også bruge en app.

Du kan fx bruge Soundclouds app, der findes til alle typer telefoner. I den kan du finde vores podcast og følge EVA FM, så du får besked, når vi har nye podcast klar. Du kan også afspille fra app'en.

Alternativt kan du vælge en app, der er dedikeret til at afspille podcast. Her er nogle forslag:

iPhone og iPads:
Apple har lavet en podcast-app til iPhone og iPads.

Android-telefoner:
I Google Play er denne podcast-app populær.

Windows phone:
Har du en Windows phone, kan du fx bruge denne podcast-app.

1. tema - Det pædagogiske læringsmiljø

”Hvis man skulle opfinde et pædagogisk læringsmiljø, skulle man opfinde rutinerne.”

Sådan siger forsker Søren Laibach Smidt i det første afsnit af podcasten BØRNEHØJDE. Han peger på, at den gentagelse og overskuelighed, rutinerne repræsenterer har et særligt potentiale for inklusion i børnefællesskabet og for at styrke relationerne både børn og børn imellem og børn og voksne imellem.

Det har de netop oplevet i børnehuset Brændgård i Herning, hvor de har sat særligt fokus på rutinesituationer i garderoben og på badeværelset.

Afsnit 1.1: Pædagogisk læringsmiljø i dagens rutinesituationer

Om hvorfor rutinesituationer kan være det ultimative pædagogiske læringsmiljø

Medvirkende:

  • Søren Laibach Smidt, forsker ved Københavns Professionshøjskole
  • Leder, personale og børn fra Børnehuset Brændgård i Herning.

Afsnit 1.2: Pædagogisk læringsmiljø i ydertimerne om eftermiddagen

Eftermiddagen kan tit kan leve lidt i skyggen af formiddagens pædagogiske aktiviteter, men har sit eget pædagogiske potentiale.

Medvirkende

  • Annemette Buus, forsker ved VIA, pædagoguddannelsen i Viborg
  • Leder, personale og børn fra Børnehuset Cassiopeia i Vangede.

Afsnit 1.3: Pædagogisk læringsmiljø om morgenen

Morgenstunden er en både følelsesmæssig og praktisk overgang, som kræver samme refleksion og planlægning, som formiddagens pædagogiske aktiviteter.

Medvirkende:

  • Annegrethe Ahrenkiel, forsker ved center for daginstitutionsforskning, RUC
  • Leder, personale og børn fra Børnehuset Skovstjernen i Rudersdal.

2. tema - Evalueringskultur

Afsnit 2.1: Evalueringskultur med mål og mening

Om hvordan I kan undersøge og udvikle det, I undrer jer over i hverdagen ved systematisk at følge de tre trin i evalueringscirklen.

Medvirkende:

  • Stine Hamilton, forsker ved Via University College
  • Leder, personale og børn fra dagplejen og Børnehuset Rørvigrødderne i Odsherred.

Afsnit 2.2: Evalueringskultur som samarbejdskultur

Om hvordan I gennem systematisk evaluering og samarbejde kan flytte fokus fra fejl til fælles udvikling.

Medvirkende:

  • Ane Qvortrup, professor på Syddansk Universitet
  • Leder, personale og børn fra Børnehuset Hyldegården i Gladsaxe.

Afsnit 2.3: Evalueringskultur med børneperspektiver

Om hvordan I inddrager børnenes perspektiver i jeres evalueringskultur.

Medvirkende:

  • Anette Boye Koch, docent og lektor ved VIA University College
  • Leder, personale og børn fra Børnegården Rundhøj i Aarhus.

3. tema - Mad og måltider

Afsnit 3.1.: Måltidet og normer

Som pædagogisk personale er I sociale og kulturelle rollemodeller for børnene under måltidet. Og derfor er det vigtigt med en fælles måltidspædagogik, der giver plads til forskellige måder at være barn på. Og til både Emma Gad og Pippi. Hvad det kræver, har vi talt med forsker Stine Rosenlund om i dette afsnit af BØRNEHØJDE. Ligesom vi har besøgt Børnehuset Lupinmarken i Viborg og hørt om, hvordan de dagligt overvejer balancen mellem dannelse og bespisning i deres måltider.

Medvirkende:

  • Stine Rosenlund, forsker ved Roskilde Universitet
  • Leder, personale og børn fra Lupinmarken i Viborg

 

Afsnit 3.2.: Måltidet og smag

Det pædagogiske arbejde med smag er afgørende for barnets socialisering, læring og dannelse. Det fortæller professor Karen Wistoft, der også fortæller om, hvordan man kan arbejde både fysiologisk, socialt og psykologisk med smag i dette afsnit af BØRNEHØJDE. Her taler vi også med Børnehuset Elverhøj om, hvordan de arbejder sammen med de madprofessionelle i køkkenet om, at spisesituationen er præget af både tryghed og tillid og udforskning.

Medvirkende:

  • Karen Wistoft, professor på Aarhus Universitet
  • Leder, personale og børn fra Børnehuset Elverhøj i Ishøj

Afsnit 3.3.: Måltidet og forældre

Det giver børnene selvværd, når deres forældre bliver inddraget i deres måltider i dagtilbuddet. Det fortæller forsker Ellen Ravn Habekost i dette afsnit af BØRNEHØJDE. Og Børnehaven 1000fryd fortæller om, hvordan de har grebet opgaven an.

Medvirkende:

  • Ellen Ravn Habekost, lektor ved lærer- og pædagoguddannelsen UCL
  • Leder, personale og børn fra Børnehaven 1000fryd i Ringe

Produktion og vært

BØRNEHØJDE er produceret af Munch Studios København og Danmarks Evalueringsinstitut for Børne- og Undervisningsministeriet. Podcasten er tilrettelagt af Anna Gjores. Journalist og kommunikationsrådgiver Trine Beckett er vært.

Relateret indhold

Line Buer Bjerre
Chefkonsulent
Dagtilbud for børn