I en rapport fremlægger vi status på skolernes praksis for udskrivning i skoleåret 2017/18, men beskriver også, om der er sket udviklinger, siden EVA tilbage i 2016 lavede samme undersøgelse af skoleåret 2014/15. I undersøgelsen har vi fokuseret på fire emner:
- Omfang og årsager til udskrivninger
- Inddragelse af elever i udskrivningssager
- Skolernes arbejde med procedurer for udskrivninger
- Skolernes brug af Undervisningsministeriets (UVM) vejledning
Lidt flere elever inddrages
Undersøgelsen viser en tendens til, at eleverne på de frie grundskoler i lidt højere grad er blevet inddraget i udskrivningsprocessen i skoleåret 2017/18 sammenlignet med skoleåret 2014/15. Det viser en spørgeskemaundersøgelse blandt skoleledere på de frie grundskoler.
- 63 % af eleverne er, ifølge lederne, blevet inddraget i løbet af det forløb, der ledte frem til beslutningen om udskrivningen. Der er sket en mindre stigning i de frie grundskolers inddragelse af eleverne fra 56 % i 2014/15, men stigningen er ikke statistisk signifikant.
- 24 % af eleverne har, ifølge lederne, slet ikke eller i ringe grad haft mulighed for at fremlægge deres syn på beslutningen om udskrivning. Det er et statistisk signifikant fald sammenlignet med skoleåret 2014/15, hvor andelen var på 36% af eleverne.
- Når skolen har truffet beslutningen om udskrivning, er der, ifølge lederne, 74 % af eleverne der enten har været med til møde med skolen, eller er blevet tilbudt at være med til møde. Det er statistisk signifikant flere end i skoleåret 2014/15, hvor andelen var 61 % af eleverne.
- 20 % af eleverne er, ifølge lederne, slet ikke eller i ringe grad blevet gjort klart, hvorfor skolen traf beslutningen om udskrivning. Der er sket et mindre fald i andelen fra 29 % i skoleåret 2014/15, men faldet er ikke statistisk signifikant.
For efterskolerne og de frie fagskoler gælder det, at en noget højere andel elever inddrages i udskrivningsprocessen sammenlignet med elever på de frie grundskoler. Den højere inddragelse skyldes i høj grad, at eleverne er ældre på efterskolerne. For efterskolerne og frie fagskoler er der ikke sket store ændringer i forhold til EVA’s undersøgelse af skoleåret 2014/15 fra 2016.
Fortsat elever, der ikke inddrages
Trods den positive udvikling er det værd at bemærke, at en gruppe elever på de frie grundskoler fortsat ikke inddrages i udskrivningsprocessen. Det gælder særligt de yngre elever og sager, hvor der er samarbejdsproblemer med forældre eller manglende betaling af skolepenge.
- 37 % af eleverne på de frie grundskoler inddrages ikke i løbet af det forløb, der ledte frem til beslutningen om udskrivningen.
- 20 % af eleverne er slet ikke eller i ringe grad blevet gjort klart, hvorfor skolen traf beslutningen om udskrivning.
- Der en klar tendens til, at graden af inddragelse stiger med elevens klassetrin. Færrest elever inddrages således i indskolingen og flest i udskolingen.
- Hvis udskrivningsårsagen enten er samarbejdsvanskeligheder med forældre eller manglende betaling af skolepenge, inddrages eleven i mindre grad end ved andre årsager. I fokusgruppeinterview med skoleledere fra frie grundskoler blev det fremhævet, at det er særligt vanskeligt at inddrage eleverne, når en udskrivning sker på grund af udfordringer i samarbejdet med forældrene. Skolelederne ønsker ikke at udfordre børnenes loyalitet over for deres forældre. Det gælder i særlig grad de yngste elever.