Et tæt samarbejde med fx skolen, forældre, forvaltning og lokalsamfundet giver nemlig et mere helhedsorienteret blik og en dybere forståelse for, hvordan børnene og de unge har det i forskellige arenaer i deres liv. Det viser både faglitteratur og EVA’s undersøgelse af medarbejdere og lederes oplevelse af kvalitet. især samarbejdet med skolen og forældrene og det opsøgende arbejde.
Samarbejde med skolen. Det giver medarbejdere og ledere i fritids- og klubtilbud et bedre og mere helhedsorienteret blik på børns og unges trivsel og udvikling, at de deltager i undervisningen, og at der i det hele taget er et tæt samarbejde med skolen. De oplever, at de sammen med lærerne kan inspirere hinanden til nye handlemåder og pædagogisk refleksion gennem deres forskellige viden om børnene og de unge.
Samarbejde med forældrene giver også et mere ’helt’ blik på barnet. Forældre har en særlig viden om deres børn fra hjemmet, som sammen med fritids- og klubtilbuddets og skolens viden kan give en mere fælles opmærksomhed på barnets og den unges trivsel og en sammenhængende praksis.
Det opsøgende arbejde kan både være alment forebyggende (fx rådgivning om stoffer eller alkohol) eller forebyggende for mere specifikke grupper af børn og unge og kan både finde sted i tilbuddet og uden for tilbuddet. Det opsøgende arbejde varierer meget på tværs af og inden for kommunegrænser og kan involvere samarbejdspartnere som fx SSP (Skole, Socialforvaltning og Politi) og boligforeninger i lokalområdet.
Vi samarbejder med en boligsocial medarbejder for at bygge bro mellem klub og boligområde. Det er ikke, for at de skal blive medlemmer, for det er ikke alle, der passer ind i de firkantede rammer i en klub. I stedet rykker vi tingene ud af klubben og over på deres banehalvdel. Så er der en voksen, som laver nogle ting, som de kan spejle sig i.
-Leder i et tilbud i udskolingsalderen