Sæt fokus på faglig og social trivsel for den mangfoldige elevgruppe på epx

15-11-2024

Epx’en kommer til at skulle rumme en bred elevgruppe med mange forskelligartede behov, og fokus på de unges faglige og sociale trivsel kommer til at spille en stor rolle for uddannelsens succes. Særligt fire faktorer er afgørende for et motiverende og trivselsfremmende miljø på epx.

Indlægget er bragt i Altinget Uddannelse 30. oktober 2024

Af Kristine Hecksher, Sara Hack og Camilla Thorgaard, Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Nu hvor regeringen har præsenteret sit udspil om den nye ungdomsuddannelse, epx’en, bliver gætterierne erstattet af den vigtige debat om, hvordan vi kan komme i mål med de høje ambitioner for uddannelsen.

Der lægges op til, at epx’en bliver åben for alle unge, der har bestået folkeskolens afgangseksamen med et gennemsnit på mindst 2, mens der indføres et karakterkrav på 6 til stx og hhx. På epx vil vi møde en bred gruppe elever – fra dem, der ser frem til at blive en del af et fagligt fællesskab til dem, der er skoletrætte og usikre på deres fremtidige vej. Vi vil finde elever, der ellers ville have valgt 10.klasse, samt mange med særlige behov, som i dag fx tager hf på VUC.

Et erklæret mål med epx’en er at skabe et uddannelsestilbud, der matcher de unges behov. Og en af de største udfordringer bliver at skabe en uddannelse, der skal samle en bred og mangfoldig elevgruppe, som tidligere var spredt ud på forskellige typer ungdomsuddannelser og 10. klasse. Derfor er det vigtigt, at vi holder fast i at prioritere elevernes faglige og sociale trivsel på uddannelsen.

Vi kan pege på fire væsentlige opmærksomhedspunkter, der vil kunne styrke elevernes trivsel:

Giv plads til at eleverne afsøger forskellige veje

Mange unge i 8. og 9. klasse oplever et stort pres over at skulle vælge en ungdomsuddannelse, og usikkerheden om fremtidigt erhverv følger dem ofte ind på ungdomsuddannelsen. Derfor bør epx’en skabe et trygt miljø, hvor eleverne kan afsøge forskellige veje uden at blive presset til at træffe et for tidligt valg af specifikke uddannelsesretninger.

Det er derfor vigtigt at fastholde en af ambitionerne med epx om at give eleverne mulighed for at stifte bekendtskab med forskellige former for professioner og fagligheder på uddannelsen. Det skal være med til at udvide deres viden og horisont og hjælpe dem med at træffe valg om deres fremtidige karriere og blive motiveret af andre typer af faglighed, end de kender fra skolen eller hjemmefra.

Den motiverende faglighed skal prioriteres

Epx skal formå at skabe en ny balance mellem det almenfaglige og det praksisrettede på uddannelsen, så alle elever – uanset deres baggrund – bliver fagligt inspirerede og engagerede i undervisningen. Det kræver nytænkning og nyudvikling, når det kommer til undervisningens indhold og form. Derfor bliver det også helt centralt, at lærerne, der vil møde ind med meget forskellige faglige baggrunde, får tid til at udvikle en ny fagprofession for undervisningen på epx.

Dyrk de trygge fællesskaber og kontinuiteten

I udspillet om epx lægges der op til stor fleksibilitet og individuel tilpasning, hvilket kan være en styrke for mange elever og hjælpe med afklaringsprocesser. Men erfaringerne fra både erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser viser, at trygge og stabile fællesskaber er en vigtig faktor for elevernes trivsel og motivation. Kontinuitet, fx i form af faste klasser, og sociale aktiviteter kan gøre eleverne motiverede for at gennemføre deres uddannelse.  

Skab en fælles tilgang til elever med særlige behov

Der er generelt sket en stigning fra 11 % til 24 % af andelen af 15-årige, der har mindst en dokumenteret funktionsnedsættelse, i perioden fra 1994-2024, og vi kan godt forvente, at andelen af unge, som har brug for særlig støtte, vil være særlig høj på epx. (Unge med funktionsnedsættelser og ungdomsuddannelse (uvm.dk)).

EVA’s undersøgelser viser, at specialpædagogiske støtte – SPS – gør en reel forskel for de elevers trivsel og forebygger frafald, men også at det er vigtigt, hvordan institutionerne prioriterer og håndterer støtten. Der bliver behov for, at epx-uddannelsen får en systematisk og fælles tilgang til, hvordan elever med særlige behov identificeres og støttes bedst mulig.

Den nye epx har en ambition om at favne bredt og få mange forskellige elever til at trives. For at komme i mål med den ambition må vi udforme uddannelsen med udgangspunkt i viden om, hvad der skaber faglig og social trivsel for de elever, der får deres hverdag på skolerne.

Relateret indhold

En del af:

Elevgrundlag

Camilla Thorgaard
Områdechef
Ungdomsuddannelse