Flere merituddannede vil betyde flere pædagoger og mere faglighed i børnehaver og vuggestuer

27-10-2025
Artikel Dagtilbud for børn

Kommunerne kan roligt satse på at uddanne flere meritpædagoger i fremtiden. De kan blive en lille, men vigtig del af løsningen på daginstitutionernes udfordringer med kvalitet og rekruttering, siger chef for dagtilbud på EVA, Dina Theis Madsen, på baggrund af ny undersøgelse af meritpædagoger i danske dagtilbud.

Meritpædagoger kan være med til at styrke den pædagogiske kvalitet i de kommunale dagtilbud. En ny undersøgelse fra EVA viser, at meritpædagogerne - det vil sige pædagoger, der har taget meritpædagoguddannelsen og dermed fået merit for deres hidtidige pædagogiske erhvervserfaring – ofte forbliver i samme daginstitution og i sektoren efter endt uddannelse. De bidrager hermed til kontinuitet og faglighed i kommunale vuggestuer og dagtilbud og til mange børns trivsel, udvikling og læring i hverdagen.

Meritpædagogerne udgør i dag omkring 3 % af det pædagogiske personale i dagtilbud. Men ifølge Dina Theis Madsen, områdechef for dagtilbud på EVA, er de en gruppe, der er værd at holde øje med i fremtiden.

Meritpædagoger forbliver i sektoren

Undersøgelsen tyder på, at meritpædagogerne udgør en stabil del af medarbejderne i de kommunale daginstitutioner. 93 % af de meritpædagoger, der arbejdede i en kommunal daginstitution det år, de blev færdige med deres uddannelse, var fortsat ansat i en kommunal daginstitution et år efter dimission.

Uddannelsen til meritpædagog kan tages som deltidsstudie, hvilket gør det muligt for fx medhjælpere og pædagogiske assistenter med pædagogisk erhvervserfaring at opkvalificere sig uden at forlade den daginstitution, de er ansat i.

Efter fem år arbejder 73 % stadig i sektoren – ofte i samme institution, hvor de afsluttede deres uddannelse.

”Når vi spørger meritpædagogerne og de meritpædagog-studerende selv fortæller de, at uddannelsen har givet dem et styrket fagligt fundament. Det får dem også til at se sig selv som en del af pædagogfaget fremadrettet. Lederne er også glade – de siger bl.a., at meritpædagogerne bidrager med ny faglighed i det pædagogiske arbejde,” siger Dina Theis Madsen, områdechef for dagtilbud på EVA.

Meritpædagoger kan øge fagligheden i den pædagogiske praksis

Den nationale kvalitetsundersøgelse, som EVA og VIVE offentliggjorde i 2023 og tidligere i år, viste, at mange af landets børnehaver har udfordringer med kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer. Undersøgelsen pegede også på, at tilstedeværelsen af pædagoguddannet personale hænger sammen med muligheden for at skabe god kvalitet i praksis.

”Flere meritpædagoger giver flere pædagogiske kompetencer på gulvet i børnehaver og vuggestuer. Det betyder, at de både kan blive medspillere i arbejdet med at udvikle kvaliteten i den nærmeste fremtid – og på den lange bane være med til at sikre, at der er pædagoger nok i vores daginstitutioner – med den faglighed, det medfører,” siger Dina Theis Madsen.

Flere meritpædagoger kan være med til at løse rekrutteringsudfordringen

Mange daginstitutioner og kommuner oplever, at det kan være svært at få pædagoger nok – og at få dem, der er ansat, til at forblive i sektoren. EVA har tidligere påvist, at omkring 64 % af landets kommuner oplever udfordringer med at rekruttere pædagoger. Samtidigt er optaget på den ordinære pædagoguddannelse faldet de seneste 10 år.

”Set i lyset af rekrutteringsudfordringerne er det vigtigt, at politikere, kommuner og professionshøjskoler fortsat fremmer mulighederne for at uddanne flere meritpædagoger. Det kan handle om at sørge for den nødvendige vikardækning, fordi de stadig er ansat i daginstitutioner, mens de studerer, og det kan handle om at informere tydeligt om uddannelsen helt ud til den enkelte daginstitutionsleder. Og så er det også en vigtig opgave for daginstitutionslederne at opfordre til og understøtte, at medarbejdere, der har lysten, også får mulighed for at uddanne sig. Det, kan vi se, gør en stor forskel,” siger Dina Theis Madsen. 

Fakta om meritpædagogstuderende

Så mange meritpædagoger er der i daginstitutionerne

Meritpædagogerne udgør ca. 3% af personalet i daginstitutioner i ultimo november 2022.  

I rapporten skelnes der mellem to grupper af meritpædagoger:
Ordinære meritpædagoger og -studerende: personer med erfaring fra daginstitutioner
Sporskiftestuderende: Personer med mindst en bachelorgrad, der bruger uddannelsen til at skifte karriere.

Rapportens hovedfokus er på ordinære meritpædagoger, som indgår i de kvantitative analyser og danner grundlaget for sammenligninger med alment uddannede pædagoger. Sporskiftestuderende indgår kun i interviewmaterialet.

Så mange optages på meritpædagoguddannelsen

Antallet af optagne på meritpædagoguddannelsen var i studieåret 2024/25 835, herunder 212 meritpædagoger som sporskifte og 623 ordinære meritpædagoger (Danske Professionshøjskoler, september, 2025).

Så længe bliver de i sektoren

93 % af de meritpædagoger, der arbejder i en kommunal daginstitution samme år, som de dimitterer, er fortsat ansat i en kommunal daginstitution ét år efter deres dimission. Det samme gælder 84 % af de alment uddannede pædagoger.

Efter fem år arbejder 73 % af meritpædagogerne fortsat i en kommunal daginstitution. Det samme gælder 63 % af de alment uddannede pædagoger.

Så længe bliver de i samme institution

Blandt de ordinære meritpædagoger, der arbejder i en kommunal daginstitution ved uddannelsens afslutning, og som fortsat arbejder i en kommunal daginstitution fem år senere, er 76 % forsat ansat i samme institution, som de arbejdede i ved dimission.

Til sammenligning gælder det for 59 % af de alment uddannede pædagoger.

Sådan har vi gjort:

Den kvantitative analyse bygger på registerdata fra Danmarks Statistik. Den kvalitative del bygger på interviews med syv daginstitutionsledere, tre meritpædagoger, seks meritpædagogstuderende og fire sporskiftestuderende.

Relateret indhold

Foto af Freja Ditte Jakobsen
Freja Ditte Jakobsen
Konsulent
Dagtilbud for børn