Når Emma på 2 år bliver afleveret i vuggestue mandag morgen, er sandsynligheden for, at det er en pædagogisk assistent, der tager imod hende, i dag større end tidligere.
Fra 2012 til 2022 er antallet af pædagogiske assistenter steget med 47 %. De udgør nu 8 % af det samlede fastansatte personale i danske daginstitutioner. Det viser en analyse fra EVA, der udkom tidligere på året.
Flere pædagogiske assistenter kan styrke fagligheden i daginstitutionerne
Analysen giver også viden om de pædagogiske assistenters baggrunde. Seks ud af ti havde grundskolen som deres højest fuldførte uddannelse, før de påbegyndte deres uddannelse som pædagogisk assistent. Lidt flere, nemlig 65 %, havde mindst seks års anciennitet inden for det pædagogiske område.
Udviklingen i antallet af pædagogiske assistenter kan få betydning for vores yngste børns udvikling og trivsel, siger Dina Theis Madsen, områdechef på EVA:
”Vores analyse bekræfter, at det i høj grad er medhjælpere i daginstitutionerne, der vælger at tage uddannelsen til pædagogisk assistent. På den måde kan uddannelsen være med til at øge fagligheden blandt medarbejdere, der i forvejen har anciennitet og erfaringer med det pædagogiske arbejde. Pædagogiske assistenter, der gennemfører deres uddannelse, får en stærkere faglig ballast og bliver bedre rustet til at bidrage til et stimulerende og trygt miljø i daginstitutionerne.”
Pædagogiske assistenter kan tage skridtet videre og uddanne sig til pædagog
I lyset af det faldende optag på pædagoguddannelsen er stigningen i interessen for at uddanne sig til pædagogisk assistent særlig interessant, siger Dina Theis Madsen og forklarer:
”Vi ved, at uddannelsen til pædagogisk assistent for mange kan være et vigtigt første skridt mod en pædagoguddannelse.”
Knap en tredjedel af de pædagogiske assistenter, der dimitterede i 2013, har gennemført en pædagoguddannelse i 2023. Hver femte har gennemført en anden ikke-pædagogisk uddannelse. Blandt disse har 41 % taget en anden uddannelse inden for social- og sundhedsområdet eller socialrådgivning.