Dialogkort til hjernen og kroppen
09-04-2019
Artikel
Dagtilbud for børn
EVA’s dialogkort giver jer forslag til spørgsmål, I kan bruge som udgangspunkt for faglig refleksion og dialog. På personale-, leder- eller forældremødet eller i det hele taget dér, hvor der er brug for at spørge og tale sammen på en anden måde, end I plejer.
Børn udvikler sig og lærer i et samspil mellem krop, hjerne og omgivelser.
- Hvordan styrker I børnenes brug af gestik og mimik – fagter og brug af bevægelser med arme, ben, krop og ansigt – i jeres pædagogiske arbejde?
- Hvordan understøtter jeres eget kropssprog det, I gerne vil med børnene?
- Hvordan understøtter jeres rum og de regler, I har for at bruge dem, børnenes mulighed for at bevæge sig og lære med kroppen?
Det er i pausen, at hjernen danner nye celler, og børn bearbejder ny læring
- Hvordan ser I på pauser hos jer?
- Hvornår er der plads til stilhed?
- Hvor kan man gå hen og finde stilhed, når man har brug for det?
Musik, sang og dans stimulerer blandt andet børns matematiske og sproglige færdigheder
- Hvordan indgår musik og dans i jeres pædagogiske arbejde?
- Hvordan får børnene selv mulighed for at lave musik og lytte til musik?
- Hvordan indgår jeres kroppe i jeres pædagogiske arbejde med musik og dans?