Hvad har børnene fået ud af at arbejde med matematisk opmærksomhed?
Børnene har fået øget fokus på at opdage verden omkring sig. De ser op i luften, ned på jorden, opdager en fugl, der flyver over dem, riste på vejen under dem. De får fokus på form og rum, på, hvad det vil sige at være større eller mindre i forhold til verden omkring dem. De får en opmærksomhed på at være en del af verden.
Hvad har overrasket dig?
Vi greb temaet an på en måde, hvor vi gerne ville udvide børnenes verden. Vi ville ikke bare lave et projekt fra 10-11 mandag formiddag eller sidde og tælle. Vi ville gerne italesætte matematisk opmærksomhed på en anden måde, end vi har gjort før. Det overordnede var at følge børnene i den interesse, de fik. Det, der overraskede os mest, var, hvor vanvittigt kompetente de var. På et tidspunkt er der en dreng på 2, der på en tur peger på en skraldespand og siger “se, der er en cylinder”. Han ser også, at lygtepælen er en cylinder, men den er høj. Det er et godt eksempel på, at børnene kan overføre viden, de har fået i en situation, og bruge den i en helt anden.
Hvad har pædagogerne fået ud af arbejdet?
Vi har fået øje på, hvor meget børnene kan – og vi kan udfordre dem på punkter, vi ikke før havde tænkt, var relevante. Vi har fået et større billede af, hvad det lille barn kan og formår. Og hvor meget vi igennem vores talte sprog kan overføre viden og læring til andre situationer.
Vi har set børn, der før har haft det svært i det lille fællesskab, som er blomstret op og har udviklet sig fra at være mere observerende til nu at være deltagende og dem, der går foran. Vi kan altså også bruge matematisk opmærksomhed til at få det enkelte barns styrker frem.