Dialogkort til matematisk opmærksomhed
22-05-2018
Artikel
Dagtilbud for børn
EVA’s dialogkort giver jer forslag til spørgsmål, I kan bruge som udgangspunkt for faglig refleksion og dialog. På personale-, leder- eller forældremødet eller i det hele taget dér, hvor der er brug for at spørge og tale sammen på en anden måde, end I plejer.
Matematisk opmærksomhed handler om at gribe de matematiske muligheder, når de opstår
- Hvordan sikrer vi, at vi får grebet børnenes spørgsmål og hjulpet dem til deres nærmeste udviklingszone?
- Hvor gode er vi til at opfatte børnenes spørgsmål som anledning til undersøgelser og dialoger?
- Hvordan bruger vi vores egen kropslige nysgerrighed til at følge de helt små børn?
Matematisk opmærksomhed er et led i at danne børnene og give dem en forståelse af verden
- Hvordan arbejder vi med at udvide børnenes forståelse af årsag, virkning og sammenhænge?
- Hvornår gør vi det især? Og hvor?
Matematisk opmærksomhed er andet og mere end tal
- Hvordan arbejder vi med at styrke børnenes matematiske sprog?
- Hvordan hjælper vi børn med at styrke deres evne til problemløsning?
- Hvordan kan matematisk opmærksomhed understøtte børnefællesskabet?