Værd at vide om dagtilbuddenes arbejde med børnefællesskaber

19-06-2023
Artikel Dagtilbud for børn

Se, hvordan det pædagogiske arbejde med børnefællesskaber og leg ser ud i daginstitutioner for 0-2-årige og dagpleje.

Sådan ser normeringen ud i daginstitutioner

Der er kun mindre forskelle i normering mellem daginstitutionerne. Antallet af børn pr. pædagogisk personale på observationsdagen er i gennemsnit:

  • Ca. tre 0-2-årige børn pr. pædagogisk personale.

Der er større forskelle på normeringen for pædagoger på årsniveau:

  • Ca. tre 0-2-årige børn pr. personale. Der er kun mindre forskelle i normering mellem daginstitutionerne.
  • Syv ud af 10 stuer har mellem fire og syv børn i alderen 0-2 år pr. pædagog.
  • To ud 10 stuer har over syv 0-2-årige børn pr. pædagog.
  • Én ud af 10 stuer har under fire børn pr. pædagog.

5 tal om kvaliteten i børnefællesskaber og leg i daginstitutioner for 0-2-årige

  • 17 % af stuerne har personale, der ‘ofte’ eller ‘næsten altid’ hjælper børnene til at indgå i sociale samspil.
  • 7 % har personale, der ‘ofte’ eller ‘næsten altid’ er opmærksomme på børnenes fællesskab.
  • 9 % har personale, der ‘ofte’ eller ‘næsten altid’ er aktive ift. at facilitere og udfordre leg, når der er behov for det, fx. for børn, der har det svært i leg.
  • 15 % har personale, der ‘ofte’ eller ‘næsten altid’ inddrager børn, der er passive.
  • 9 % af stuerne har personale, der ‘ofte’ eller ‘næsten altid’ skaber vilkår for legen, så børn indgår i berigende legeoplevelser med hinanden.

Sådan ser normeringen ud for dagplejer

  • Knap tre 0-2-årige børn pr. dagplejer. Dagplejerne i undersøgelsen har i gennemsnit ca. fire børn indskrevet, men på observationsdagen er der i gennemsnit 2,9 børn pr. dagplejer.

5 tal om kvaliteten i børnefællesskaber og leg i dagplejen

  • 16 % af dagplejerne etablerer ofte’ eller ‘næsten altid’ lege og aktiviteter med henblik på inklusion af alle børn i fællesskabet.
  • 8 % af dagplejerne er ‘ofte’ eller ‘næsten altid’ opmærksomme på børnenes fællesskaber.
  • 8 % af dagplejerne hjælper ‘ofte’ eller ‘næsten altid’ børnene i konflikter ved at sætte ord på, hvad der sker.
  • 11 % af dagplejerne skaber ‘ofte’ eller ‘næsten altid’ vilkår for børnenes legeoplevelser med hinanden.
  • 8 % af dagplejerne er ‘ofte’ eller ‘næsten altid’ aktive ift. at facilitere og udfordre legen, hvis der er behov for det.

Relateret indhold

Line Buer Bjerre
Chefkonsulent
Dagtilbud for børn
Magasiner

EVA TEMA

Her kan du finde alle numre af magasinet EVA TEMA