De yngste børn er fælles om noget hele tiden
Børnene bevæger sig ud og ind af forskellige fællesskaber i løbet af en dag. Fx kan et barn skifte mellem at deltage i måltider med alle de andre børn på stuen, være med til at lægge et puslespil med en pædagogisk personale og et andet barn – og så lege med biler med to andre børn. I hvert fællesskab ligger også muligheden for nye erfaringer. Erfaringer, der er afgørende for både de yngre og ældre børns trivsel og udvikling, fortæller Pernille Juhl:
De yngste har ikke alene brug for hjælp fra pædagogisk personale og dagplejere til at udforske det sted, de er kommet til. De har i høj grad også brug for at kunne iagttage og lære om, hvad man kan lave af spændende ting i vuggestuen ved at se på og efterligne de andre børns aktiviteter, siger hun.
I fællesskaberne ligger også muligheden for at opbygge relationer og knytte sig til hinanden. En dreng, der lige er startet i vuggestuen, ser fx en anden dreng lege med en bil, og forsøger at efterligne hans bevægelser. Men den ældre dreng justerer også sine handlinger, fordi han kan lide, at den yngre spejler ham. Samspillet og måske en fælles leg er i gang.
Børn kan have brug for støtte til at få øje på hinanden
Ifølge Line Buer Bjerre peger undersøgelsen dog på, at børnene har brug for, at pædagogisk personale og dagplejere i højere grad understøtter, at børnene får øje på hinanden, så de kan interagere og danne fællesskaber i løbet af dagen:
”Vi observerer fx en frokost, hvor en dagplejer interagerer fint med alle børn, men gør det parallelt med hver enkelt barn. Det betyder, at samværet rundt om bordet ikke understøtter opbygningen af relationer mellem børnene. Måltider, rutiner og aktiviteter må jo meget gerne åbne børnenes øjne for hinanden, så samspil kan opstå og udvikle sig, gerne til mere leg og fællesskab dagen igennem, siger Line Buer Bjerre.
For relationer kommer ikke af sig selv. Sociale samspil mellem børn er komplekse og kræver øvelse. Derfor har alle vores yngste børn brug for pædagogisk personale og dagplejere, der støtter samspillet og skaber muligheder for deltagelse, siger Line Buer Bjerre:
Undersøgelsen viser, at der er for langt mellem, at personale og dagplejere inddrager børn, der er passive eller har sværere ved at indgå i samspil med andre. Det kræver pædagogisk opmærksomhed at støtte børnene i at opdage hinanden, forstå hinanden og afstemme handlinger og kommunikation.
Legeerfaringer er afgørende for at kunne blive en del af fællesskabet
Forskningen viser en direkte sammenhæng mellem en lav grad af legeerfaringer og manglende deltagelse i børnefællesskabet. Desværre viser undersøgelsen at legen har trange kår i mange vuggestuer og dagplejer. Børnene mangler sammenhængende tid til at fordybe sig i leg, og de mangler støtte til at komme med i leg og få legen til at glide, siger Line Buer Bjerre og uddyber:
Børn, der egentlig bare gerne vil være med, kan komme til at forstyrre en leg, og så ender det ofte i konflikt. Nogle steder er pædagogisk personale og dagplejer skarpe til at gribe og skabe muligheder for legedeltagelse. Det er der brug for mere af.
Pædagogisk personale har fokus på deres egen rolle i legen
Kvalitetsundersøgelsen indeholder også en række interview med pædagogisk personale og dagplejere. Her fortæller pædagogisk personale, at de er optagede af deres egen rolle i børnenes leg, siger Line Buer Bjerre og forklarer:
Pædagogisk personale vil gerne arbejde fokuseret med at skabe bedre vilkår for legen og støtte legen både ved at gå foran børnene og gå ved siden af deres leg. Men det skal omsættes i virkeligheden. I lyset af legen trange kår i praksis er der behov for, at fx ledere, pædagogiske konsulenter og pædagogisk personale selv kigger på, hvordan de gode faglige intentioner og refleksioner kan udmønte sig i konkrete handlinger i hele personalegruppen.
Pernille Juhl har i sin forskning set mange eksempler på, at pædagogisk personale har fokus på børnefællesskaberne:
Pædagogisk personale er gode til at understøtte børnenes indbyrdes relationer, når de har mulighed for at være tæt på børnene. Men de mangler at kunne prioritere fx at sidde på gulvet og iagttage og støttes børnenes samspil i løbet af dagen, mener hun.
Nogle steder er pædagogisk personale skarpe til at gribe og skabe muligheder for at hjælpe alle børn med i leg. Det har børnene brug for alle steder, Line Buer Bjerre
Den vigtige pædagogiske rolle i legen
Ifølge Line Buer Bjerre er der i dagplejen brug for at kigge mere grundlæggende på opfattelsen af leg og ikke mindst dagplejerens rolle i legen:
Dagplejerne opfatter ofte legen som børnenes helt egen. Derfor er der et stort potentiale i, at de får mere viden om, hvor stor betydning de har for børnenes muligheder for at lege – ikke mindst ved at bidrage til legen på forskellige måder.