Hvordan vurderer du, at bestyrelsen bedst kan styrke samarbejdet mellem dagtilbud og hjem?
Min erfaring er, at det tit er detaljerne, der driller medlemmerne. Hvis man ikke er helt sikker på, hvilke muligheder dagtilbudsloven giver, og hvilke grænser den sætter, bliver det sværere at komme med nye initiativer og tage stilling til fx budgettet. Derfor arrangerede Ikast-Brande i efteråret 2018 en workshop for alle kommunens medlemmer af en forældrebestyrelse. Her gennemgik vi lovparagraffer og læreplaner og gav nogle råd til, hvordan man kan håndtere høringssvar. Et halvt år senere fulgte vi op med en workshop, der gik mere specifikt ind i det konkrete arbejde om principper og bestyrelsens rolle i samarbejdet mellem hjem og dagtilbud.
Hvordan kan bestyrelsen bedst involvere alle forældre?
Læreplanerne er et godt sted at starte. De fordrer, at dagtilbuddet arbejder sammen med lokalsamfundet, og de fleste forældre bor og lever jo omkring dagtilbuddet. Måske viser det sig, at én arbejder på den lokale brandstation, mens en anden er træner i en lokal håndboldklub. Og så er min oplevelse, at bestyrelsen ofte har lettere ved at engagere forældrene. Forældre i bestyrelsen står forældregruppen et skridt nærmere, end ledelsen gør. Vi har fx oplevet, at bestyrelsen arrangerede en lejrtur, og samværet her blev startskuddet til, at forældrene lærte hinanden at kende og skabte et stærkere forældrefællesskab til glæde for alle børn i dagtilbuddet. Men at involvere forældrene kan også bare handle om, at bestyrelsens medlemmer selv husker at sige godmorgen til de andre forældre, når de møder dem om morgenen.
Kan du komme med eksempler på principper, bestyrelsen kan udstikke for at sætte retning for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem?
Et princip kunne lyde: "Forældrebestyrelsen ønsker, at der skal sættes fokus på gode overgange for alle børn fra vuggestue til børnehave og videre til skolen." Men principperne kan også pege på, hvordan ledelsen skal prioritere de penge, dagtilbuddet har til rådighed til aktiviteter for børnene. Hvis bestyrelsen virkelig vil have indflydelse, vil mit råd være, at den tænker systematisk i tre niveauer: Først bliver medlemmerne enige om de værdier, der skal sætte retning for dagtilbuddet. Herefter omformuleres de værdier til praktiske principper, som igen bliver udgangspunktet for økonomisk prioritering. Så er vi tilbage ved vigtigheden af, at bestyrelsens medlemmer kender lovgivningen. For det er præmissen for at kunne bevæge sig på alle tre niveauer.