Pædagoger vælger dialog
Forskellen på de to gruppers holdninger og værdier er interessant, forklarer Morten Ejrnæs:
Forældrene kræver en pædagogisk konsekvens, hvor pædagogerne er langt mere parate til at gå i dialog. Mange af forældrene mener ikke, at pædagogerne skal tage specielle hensyn til en særligt krævende mor eller et særligt krævende barn. Det tager jo tid og opmærksomhed fra de andre børn og dermed deres barn.
Pædagogerne er derimod tilbøjelige til at gribe situationerne fagligt an og har et mere nuanceret blik for børn og forældres forskellige behov, mener han.
De har gennem deres uddannelse og erfaring fået kompetencer til at sætte sig ind i, hvordan andre mennesker oplever en situation og gå i dialog med dem for at finde fælles løsninger. De er mere vant til at afbalancere hensynene til individ og gruppe end en forældregruppe, forklarer Morten Ejrnæs.
Regler er ikke løsningen
Det er altså en tydelig tendens, at forældre ønsker, at institutionerne har nogle klare regler og retningslinjer, som institutionerne melder ud og følger. Men når forældre ønsker fælles retningslinjer og klare udmeldinger fra ledelsen, har det en bagside, påpeger Morten Ejrnæs.
Den løsning, forældrene lægger op til, er en form for flertalsdiktatur, hvor de glemmer at tage højde for, at det måske er dem selv og deres barn, der kan komme i klemme næste gang. For hvad sker der, når deres barn for eksempel har svært ved at være på legepladsen eller får vanskeligheder i nogle andre situationer? Ønsker man så, at der bliver grebet lige så konsekvent ind? spørger han og pointerer, at det i det lys er en stor styrke, at pædagoger er dialogorienterede og parate til at tage diskussionen og finde løsninger, der tilgodeser både det enkelte barn og gruppen.
Uenighed er et grundvilkår
Morten Ejrnæs peger på, at institutionerne har en vigtig opgave med at tydeliggøre værdien af, at der næsten altid er forskellige holdninger og værdier internt i personalegruppen. For det er ikke sådan, at den pædagogiske faglighed og professionalisme betyder, at pædagoger tackler pædagogiske spørgsmål og situationer ens. Tværtimod, så vil forældre opleve, at pædagoger har forskellige holdninger og handler forskelligt.
Uenighed er et grundvilkår i pædagogisk arbejde, og det bør pædagoger og ledelse stå ved. Forældre må også have forståelse for, at pædagoger har forskellige holdninger og handler forskelligt, siger Morten Ejrnæs.
At forlange fælles regler er ikke en holdbar løsning. Han anbefaler i stedet, at man retter spotlyset på, at det kan være en force med enigheder og uenigheder på tværs af personale- og forældregrupper.
Vi må give brede rammer for, hvordan den enkelte pædagog bruger sig selv bedst muligt i sit arbejde, og det kan man anspore forældrene til at sætte pris på. Det er faktisk en styrke for det pædagogiske arbejde, at børn møder pædagoger, der minder om far og mor, men også oplever nogen, som er anderledes. På den måde afspejler daginstitutionerne livet. Det er også til glæde for forældrene, at de stort set altid kan finde nogle i personalegruppen, som de deler holdninger med, siger Morten Ejrnæs.