1. Taler du helst om ”kollegaledelse” eller sparring?
Pædagogisk personale er gode til at bruge hinandens kompetencer i hverdagen. Fx er det tydeligt, hvem der er faglige fyrtårne eller sprogansvarlige, og hvem der er på i forhold til det kreative, og mange steder er det de unge medhjælpere, der bliver sendt på fodboldbanen eller i tumleleg. Men når det kommer til den pædagogiske kerneopgave, fx relationskompetence og tilknytning, så bliver det sværere at tale om, hvis nogle kolleger oplever, at de selv har mere faglighed at byde ind med end andre. Her tror jeg, at både ledelsesteam og personalet selv kan øve sig i at tale tydeligt om, at der også i forhold til arbejdet med relationer kan være forskelle på de faglige kompetencer blandt kollegerne. Og ikke mindst hvordan man kan lære af hinanden.
2. Hvad er vigtigt for en stærk refleksions-kultur?
For mig at se ligger guldet i de uformelle evalueringer i hverdagen. Det er her, man især kan styrke børnenes trivsel og deltagelsesmuligheder. Men jeg ved, at det ikke er let. Vilkårene i en refleksionskultur i et dagtilbud er jo fx skiftende arbejdstider og vagter, så hvis man sammen med en kollega skal håndtere en svær konflikt mellem to børn, er man måske ikke på arbejde sammen igen før to dage efter, og så er man videre til næste opgave, og selv på dagen er man hurtigt videre til næste måltid, næste relationelle samspil, næste potentielle konflikt. Omvendt er pædagogfaget velsignet af, at man som kolleger er sammen en stor del af dagen. Det kan vi godt bruge mere konstruktivt, også som konsulenter, til at hjælpe personalet til at spille hinanden bedre.
3. Så hvad kan vi gøre for at styrke sparring og refleksioner i hverdagen?
Ofte er pædagogisk personale mere klar på en mundtlig refleksion end på en skriftlig. Så længe det er struktureret, er det også en god ide. Men det bedste er, når pædagogisk personale helt kort, evt. med stikord, skriver ned, hvad de taler om. Min erfaring er, at alt, der ikke skrives ned, forsvinder. Jeg har udarbejdet nogle særlige ”Refleksionskort” til vores institutioner, der indeholder fire korte spørgsmål: ’Hvad skete der?’, ’Hvad oplevede børnene/ Hvad oplevede den voksne?’ og ’Hvad kunne være gjort anderledes?’ Nogle steder har de virkelig taget kortene til sig og bruger dem til kort at reflektere over situationer fra hverdagen.
4. Hvordan vil du understøtte, at pædagoger kan udføre kollegaledelse?
Jeg tror, at det er lettest at gå til, når det handler om de yngre medhjælpere, fx 4.g’erne. De er ofte rigtigt gode til at lege og tumle med børnene, men når der så opstår konflikter, eller der er behov for at arbejde med tilknytning og børnefællesskaber, så har de brug for vejledning – og de vil gerne lytte og lære. Det kan være sværere for en pædagog at skulle ”instruere” en kollega, hun måske har været kollega med i årevis og som fx har en uddannelse som pædagogisk assistent. Her tror jeg, at man er nødt til at få en leder på banen, der kan kridte banen op og udstyre pædagogen med nogle muligheder for at give sparring til kollegaen, enten her og nu eller senere. Men det kræver en tryg refleksionskultur, som det er lederens ansvar at etablere og opretholde.