EVA TEMA nr 29 sætter fokus på, hvordan kollegaskabet og lederen sammen kan sætte daginstitutionens stærke pædagogiske kompetencer i spil, så medarbejdernes faglighed og erfaringer bedst muligt kan styrke det pædagogiske læringsmiljø på hele stuen og på tværs af stuer. Og dermed også styrke den kvalitet, børnene møder hver dag.
Kvaliteten skal styrkes i mange dagtilbud
For som EVA tidligere har været med til at vise, er kvaliteten i mange dagtilbud ikke høj nok. Det betyder bl.a., at læringsmiljøet ikke kan gøre en positiv forskel for børn i udsatte positioner. Samtidig kan der i et dagtilbud være forskel på kvaliteten mellem stuerne og inden for den samme stue. Det betyder, at Alba på fire år kan risikere at møde et ringere pædagogisk læringsmiljø på blå end på rød stue og kl. 8 end kl. 11. Og kvaliteten er bl.a. afhængig af, hvem fra det pædagogiske personale, hun er sammen med.
Medarbejdere med og uden pædagogisk uddannelse og erfaring arbejder sammen om børnenes trivsel
Oveni har mange dagtilbud svært ved at få besat ledige pædagogstillinger. På den lange bane arbejder mange interessenter for at styrke rekrutteringen af uddannede pædagoger, foruden der også er en stor opmærksomhed omkring mere strukturelle forhold såsom styrket grunduddannelse, løn og arbejdsvilkår og deres betydning for den samlede kvalitet.
Men hverdagen med børn sker rundt om os her og nu, og det er et vilkår, at den medarbejdergruppe, som skal højne kvaliteten, består af medarbejdere med og uden pædagogisk uddannelse og pædagogisk erfaring.
Kollegafællesskabet kan styrke den samlede pædagogiske faglighed - sammen
"EVA TEMA 29: Faglig sparring" åbner en samtale om, hvordan dagtilbud bedst kan fremme høj kvalitet i det pædagogiske læringsmiljø – og hvordan kollegafællesskabet bedst muligt kan styrke hinandens faglighed på stuen. Det gør vi ved at spørge forskere, praktikere og interessenter, hvordan den pædagogiske faglighed bedst og i endnu højere grad kan bringes i spil. Formålet er at finde en balance mellem en åbenhed over for de perspektiver og de erfaringer, hver medarbejder har, og samtidig få endnu mere gavn af særlige kompetencer og en stærk faglighed hos erfarne og uddannede pædagoger og medhjælpere.
Magasinet handler om fælles faglige standarder, et fælles fagligt sprog og muligheden for faglig kollegaledelse, hvor pædagoger går forrest for at styrke kvaliteten i det samlede pædagogiske arbejde. Og ikke mindst om en kollegial samarbejdskultur, hvor feedback og refleksioner er en integreret del af praksis.