Dialogkort: Videre med små børnegrupper - hvordan?

16-11-2023
Artikel Dagtilbud for børn

Små grupper kan styrke børnenes trivsel, udvikling og læring. Men små grupper kræver også, at I fx overvejer, hvordan I organiserer grupperne, hvilken betydning børnenes perspektiver har og hvad formålet er med de små grupper. Her får I en kickstart til en fælles faglig drøftelse af jeres videre arbejde med små grupper.

Pædagogisk organisering af små grupper før, under og efter corona

  • Hvilke erfaringer har vi gjort os om børnenes oplevelser af at være i små grupper? Hvornår oplever vi, at børnene trives i små grupper, og hvornår gør de ikke?
  • På hvilke tidspunkter og ved hvilke anledninger organiserer vi os i små grupper i hverdagen? Organiserer vi os fx i mindre grupper i børns leg, i overgange og/ eller i rutiner?
  • Hvilke pædagogiske overvejelser gør vi os, når vi sammensætter små grupper? Er det fx de samme børn og pædagogiske personale, der er sammen over tid?
  • Får børnenes interesser og perspektiver betydning for sammensætningen? Og  for det, vi er sammen om at lege eller gøre i grupperne?

Næste skridt i arbejdet med små grupper

  • Hvad vil vi gerne have ud af arbejdet i små grupper? Hvilke muligheder/ gevinster ser vi for vores børnegruppe og for os som pædagogisk personale?
  • Hvad er vi især blevet optaget af at arbejde videre med på baggrund af vores erfaringer med og drøftelser om små grupper?
  • Kan vi finde tre ideer, der kan styrke vores organisering af de små grupper, så de i endnu højere grad kommer børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse til gode?

Relateret indhold

Marie Louise Poulsen
Kommunikationskonsulent
Kommunikation og Ledelsesstøtte
Magasiner

EVA TEMA

Her kan du finde alle numre af magasinet EVA TEMA