Hvad har det seneste år med corona vist os er særligt vigtigt i den pædagogiske praksis?
Vi kan forstå på børnene, at der har været nogle klare fordele. Men der har også været noget, som kunne stå i vejen for deres trivsel. Mange børn trives rigtig godt med at være opdelt i mindre grupper. Det gav nogle børn mulighed for at finde nye børn at lege med og få nye venner – især børn i periferien af børnegruppen. Men det er også vigtigt at tage hensyn til, at der også var børn, som gav udtryk for, at det var rart, når der var flere børn at lege med, og man kunne vælge selv. For nogle børn var det også svært ikke at være i gruppe med det pædagogiske personale, de var mest trygge ved. Det er altså vigtigt fremadrettet både at huske på børnenes behov for at være opdelt i mindre grupper og samtidig tage hensyn til det enkelte barns behov for at bevare relationer til børn og pædagogiske personale, de er trygge ved.
Hvordan kan dagtilbud arbejde videre med disse erfaringer?
Det er vigtigt, at man kigger på, hvordan man organiserer sig. Hvem tager fx imod børnene om morgenen? Så der er en pædagogisk personale, der står klar til at tage imod det enkelte barn, så man kan være nærværende og have den en-til-en-kontakt, som var så god for børnene i perioden under den første genåbning. Det kan godt være svært, og man må prøve at indrette sig, så man ved, hvem der har den opgave. Det er også vigtigt at holde fast i planlægningen af dagen, så man kan lave en god organisering i mindre grupper, hvor man er fleksibel i forhold til, at nogle børn har brug for at være sammen med bestemte børn og pædagogisk personale, mens andre bedre kan gå på tværs, afhængig af, hvor trygge de er, og hvad de har brug for støtte til.
Malene Angelo, psykolog, Børns vilkår.