Børn kan komme i en udsat position i dagtilbuddet af mange forskellige grunde.
- Hvordan forstår I ”børn i udsatte positioner” hos jer?
Hvordan taler I generelt om børn i udsatte positioner i det tværprofessionelle samarbejde?
Børns udvikling er grundlæggende social og foregår i børnefællesskaber. Men forskning viser, at procedurerne i det tværprofessionelle samarbejde har tendens til at snævre fokus ind, så man får et mere individualiseret blik på barnet.
- Hvilken rolle spiller børns deltagelse i dagtilbuddets børnefællesskaber i jeres tværprofessionelle dialoger?
Forskning viser også, at det tværprofessionelle samarbejde kan fremme en diagnoseorienteret tankegang, hvor børn vurderes ud fra tests – sprogtests, intelligenstests og psykologiske tests – og i mindre grad imødekommer børnenes egne perspektiver.
- Hvilken rolle spiller børnenes perspektiver i jeres tværprofessionelle samarbejde?
- Hvordan indgår børnenes perspektiver i indstillinger og procedurer?