Når du støtter deltagerne i at blive bevidste om, hvilket eller hvilke mål de ønsker at opnå, og hvad de kan få ud af at bruge tid og kræfter på uddannelse, kan det styrke deres indsats i forløbet.
Relatér undervisningen til hver enkelt deltagers personlige mål. Det giver deltagerne en oplevelse af, at deres arbejdsindsats gør en forskel for dem selv, og ikke blot for, at de kan opfylde en række generelle læringsmål for undervisningen. Det kan styrke deltagernes motivation og betyde, at de yder en større indsats.
Sådan kan du gøre
-
Sæt fokus på de langsigtede mål
Støt deltagerne i at formulere et langsigtet personligt mål med FVU. Det kan være alt lige fra ønsket om at starte på en erhvervsuddannelse til at kunne hjælpe sit barn med lektierne. Vejled deltagerne i, hvad det kræver, hvis de skal nå deres mål, og italesæt betydningen af vedholdenhed direkte. Vis, at du tror på, at de kan nå deres langsigtede mål.
-
Opstil delmål
Hjælp deltagerne med at formulere realiserbare og konkrete delmål, som tager afsæt i deres langsigtede mål. Det vil sige mål, det er muligt for deltagere at nå inden for en overskuelig fremtid. Det kan være mål, som nås i forbindelse med selve undervisningen eller som rækker ud over undervisningsforløbet, fx at læse en godnathistorie for sit barn eller hjælpe med lektierne i matematik. Støt deltagerne i løbende at formulere nye delmål i takt med, at de når de opstillede mål, eller hvis det langsigtede mål ændrer sig.
-
Brug positive rollemodeller
Præsenter deltagerne for rollemodeller, der viser dem, at de kan nå deres mål. Det kan fx være, du fortæller om tidligere deltageres veje til et eller flere mål, eller det kan være, du inviterer tidligere deltagere ind i undervisningen, så de selv kan fortælle, hvordan FVU havde betydning for, at de nåede deres langsigtede mål.