Undersøgelsen viser, at mændene på kvindedominerede uddannelser ofte er ældre, har holdt flere sabbatår, og samtidig er mindre afklarede med studievalget end deres kvindelige medstuderende. De er også en smule mere ensomme og lidt mindre motiverede, men trives derudover ligeså godt som de kvindelige studerende.
Forskellene mellem mandlige og kvindelige studerende på de kvindedominerede uddannelser afspejler sig også i det reelle frafald. Frafaldet i løbet af første år på kvindedominerede uddannelser er 21 % for mænd og 17 % for kvinder. På mandsdominerede uddannelser er frafaldet generelt højere, mens der ikke er stor forskel på mænd (23 %) og kvinder (24 %).
Kvinder i mindretal mistrives oftere
Når man vender blikket og ser på kvinder på mandsdominerede uddannelser som fx bygningskonstruktør og maskinmester, er der også udfordringer. 16 % af de kvindelige studerende på mandsdominerede uddannelser er i stor risiko for mistrivsel et halvt år efter studiestart sammenlignet med 9 % af mændene på samme uddannelser og 10 % blandt både mænd og kvinder på kvindedominerede uddannelser.
Kvinderne på mandsdominerede har også en mere negativ oplevelse af undervisningen og oplever fx i mindre grad, at underviserne har fokus på feedback, tydelig undervisning, alles deltagelse og inddragelse end både mænd på samme uddannelser og kvinder på andre uddannelser.
”Forskellene kan både handle om formidlingen af stoffet, tonen i undervisningen eller mødet mellem undervisere og studerende, hvor kønsbalancen blandt underviserne kan formodes at være tilsvarende skæv. Uanset forklaringen giver det anledning til, at uddannelsesledere og undervisere på de mandsdominerede uddannelser interesserer sig for, hvad der kan ligge til grund for kvindelige studerendes mere negative opfattelse af undervisningen," siger Bjarke Tarpgaard Hartkopf.
4 ud af 10 studerende går på kønsskæve uddannelser
I alt går 39 % af alle studerende på en uddannelse, hvor det ene køn udgør over 75 % af de studerende. Studerende, der tilhører minoritetskøn, udgør dog i sagens natur en væsentligt mindre andel. Mere specifikt udgør mandlige studerende på en kvindedomineret uddannelse 4 % af alle studerende, og kvindelige studerende på mandsdominerede uddannelser udgør 1 %.
”Det kan undre, at vi stadig har et så kønsopdelt uddannelseslandskab, og særligt at kvinder på mandsdominerede uddannelser er så lille en gruppe. Undersøgelsen viser, at de kvindelige studerende, der træffer et kønsutraditionelt studievalg, generelt er stærke studerende, og derfor et det markant, at så mange alligevel er i risiko for mistrivsel,” siger Bjarke Tarpgaard Hartkopf.