Det summer svagt i det store, åbne fællesområde på Aalborg Handelsgymnasiums afdeling i Turøgade en tirsdag morgen i december. En gruppe elever vender ugens begivenheder i områdets afskærmede sofagrupper. En anden gruppe elever trækker sedler med julegaveønsker for socialt udsatte børn i lokalområdet ned fra juletræet, der står placeret i fællesområdets midte. Samtidig tiltager lyden af en venskabelig rivalisering i baggrunden mellem to elever, der når en kort bordtenniskamp inden første lektion.
Fællesnævneren for de tre aktiviteter, der sparker ugen i gang i fællesområdet, er, at de alle er konkrete resultater af arbejdet i skolens elevdemokrati. For både bordtennisbordet, julegavebistanden til socialt udsatte børn og rummets indretning med hyggelige sofagrupper er kommet til skolen på baggrund af elevernes ønsker.
Det var netop elevernes ønske om et stærkere socialt fællesskab, der i sin tid fik skolen til at prioritere og satse strategisk på elevdemokratiet:
“Vi kunne se i vores elevtrivselsundersøgelser, at eleverne savnede et stærkere socialt fællesskab på skolen, så et af mine opdrag tilbage i 00’erne var at sætte gang i nogle indsatser, der kunne styrke det sociale miljø – både i forhold til sociale arrangementer og elevdemokratiet. I dag er det blevet en del af kulturen på skolen,” fortæller Peder Overgaard Pedersen, der er uddannelseschef på Aalborg Handelsgymnasium.
Han understreger samtidig, at det har taget mange år at opbygge den kultur, og at det kræver en langsigtet indsats.