Praktisk koordinering og uddannelsesdage
Det kræver meget praktisk koordinering at inddrage alle personalegrupper i arbejdet med bæredygtighed, og der skal sættes tid af til de jævnlige snakke i hverdagen mellem de lærere, der understøtter miljørådet, eleverne og skolens øvrige personale.
Et konkret greb, som skal hjælpe med at inddrage alle på skolen i arbejdet med bæredygtighed, er en uddannelsesdag, hvor der skal laves en handlingsplan for, hvordan gymnasiet kan få mere bæredygtighed ind i hverdagen. Forpersonen for miljø- og elevrådet fortæller om uddannelsesdagen:
“Vi laver handlingsplanen i grupper, som alle består af et medlem fra ledelsen, en elev, en repræsentant for et af udvalgene på skolen, en pedel og en fra kantinen. På den måde får vi alle vinkler dækket ind, og det er mega vigtigt, både for den sociale bæredygtighed og for arbejdet i det hele taget.”
Skal kunne leve med kontroltab
Det bærende princip for elevdemokratiet på Risskov Gymnasium er, at elevernes demokratiske selvtillid skal vokse frem, ved at lærere og ledere viser, at de tror på, at eleverne kan løfte de opgaver, de engagerer sig i. Men det er ikke altid let at følge det princip, siger Anton Odgaard, der er lærer og forperson for skolens udviklingsudvalg. Han oplever, at eleverne er gode til at få idéer, men at de også har travlt med meget andet i deres liv. Derfor lægger han vægt på at få mange elever til at engagere sig i de opgaver, der skal løses, så det bliver mindre sårbart, hvis en elev trækker sig fra et møde eller en opgave.
“Man skal kunne leve med kontroltab i processer, hvor man egentlig har brug for meget kontrol. Det er ret paradoksalt. Så det kan være vildt nok at stå til nogle møder, hvor der kommer samarbejdspartnere fra et konsulentbureau, og de spørger: ‘Hvor mange kommer der?’ Og jeg så må svare: ‘Jeg ved det ikke – mellem 3 og 25’,” siger Anders Odgaard.
Men selvom det kan være udfordrerende som lærer at afgive kontrol, når man samarbejder med eleverne i skolens elevdemokrati, så er de involverede lærere ikke i tvivl om, at det er nødvendigt, hvis eleverne skal motiveres til at engagere sig og udvikle deres demokratiske selvtillid.
Alle udvalg har elevrepræsentanter
Det er ikke alle elever, der brænder for netop bæredygtighedsdagsordenen, så der er andre udvalg, eleverne kan engagere sig i. Nogle elever er mere optagede af at arrangere fester, arbejde med lighed eller noget helt tredje. På Risskov Gymnasium er det et princip, at eleverne skal være repræsenteret i alle skolens udvalg.
Ud over miljørådet og elevrådet kan eleverne fx melde sig til et skoleudviklingsudvalg eller som elevambassadører for deres klasse.
Elevambassadørerne spiller både en aktiv rolle ift. læringsmiljø og trivsel i den enkelte klasse og som repræsentanter for skolen. Elevambassadørerne kan eksempelvis tage initiativ til sociale aktiviteter i klassen, være talspersoner for resten af klassen, hvis der er konflikter mellem lærere og elever, eller tage imod nye elever og vise dem rundt på skolen. Elevambassadørerne klædes på til deres rolle gennem kompetenceudvikling, både via undervisning af ældre elever fra elevrådet og ture ud af huset.
Meningsfuldt at kunne sætte aftryk
Når eleverne skal sætte ord på, hvad de får ud af at være med i skolens mange udvalg, taler de om en oplevelse af meningsfuldhed ved at gå på en skole, hvor de kan sætte deres aftryk på meget af det, der sker omkring dem. Eleverne fremhæver også, at de lærer, at det er muligt at få forslag til ændringer gennemført, selvom der ofte skal et stort benarbejde til for at lykkes.
Selvom det ikke er altid, at elevernes ændringsforslag bliver til noget, oplever de stadig, at de lærer meget af processerne bag. Nogle af eleverne har derfor også en formodning om, at der ligger en større kamp og venter på dem efter gymnasiet.
“Jeg laver også aktivisme ved siden af mit arbejde her. Og jeg føler, at der er et meget større bureaukrati, som det er vigtigt at tage et opgør med. Vi har fx lige fundet ud af, at vi ikke rigtigt må have solceller på taget, fordi uddannelsesinstitutioner ikke må være selvforsynende med energi. Det er da en sygt underlig regel,” afslutter en repræsentant for elevrådet.