Et stenkast fra Aabenraa Fjord ligger EUC Syds lokale afdeling. En mindre vej skærer igennem afdelingens område og danner et naturligt skel mellem uddannelserne, der har hjemme på adressen: På den ene side af vejen ligger htx, på den anden side eud og eux.
Selvom der kun er ti meter mellem de to bygninger, har den fysiske afstand tidligere været med til at skabe en social afstand mellem de forskellige uddannelser. En afstand, som et fælles elevråd for både htx-, eud- og eux-eleverne nu er med til at nedbryde.
Da skolen etablerede ét fælles elevråd for alle afdelingens uddannelser, havde det netop til formål at styrke sammenholdet og et fælles ejerskab til skolen, uanset om man primært modtager undervisning på den ene eller anden side af vejen.
Hver tiende elev er med i elevrådet
Ambitionen om at skabe en fælles platform mellem htx, eux og eud gennem elevrådet er lykkedes så godt, at ca. hver tiende elev, svarende til 35 elever fra alle afdelingens uddannelser, er ‘elevrødder’, dvs. medlemmer af elevrådet.
Den store andel skyldes bl.a., at der ikke er noget loft for, hvor mange elever der kan deltage i elevrådet fra hver klasse, og at elevrådskoordinator Sten Scheller gør meget ud af at præsentere elevrådet og dets opgaver i alle nystartede klasser.
“Hvis der er fire ildsjæle i en klasse, så optager vi alle fire i elevrådet. Det sker også, at vi har to elevrødder fra en klasse i 1. g, og efter sommerferien er der to mere fra samme klasse, som også gerne vil være med. Fordi elevrådet er synligt og udstråler en energi og rummelighed, der gør, at man gerne vil være en del af det fællesskab,” siger Sten Scheller og fortsætter:
“Derfor er det vigtigt, at elevrådets arbejde er synligt på skolen, så alle elever, uanset om de er med i elevrådet eller ej, oplever at blive inddraget og repræsenteret i forhold til skolens udvikling.”
Projektarbejde forener elevråd, skoleudvikling og undervisning
Ud over at elevrådet i sig selv udgør en fælles platform mellem de forskellige uddannelser på EUC Syds afdeling i Aabenraa, så bidrager elevrådet også til at styrke berøringsfladerne mellem htx og erhvervsuddannelserne gennem samarbejde om realiseringen af konkrete udviklingsprojekter på skolen. Samarbejdet består i, at elevrådets forslag til forbedring af skolens inde- og udearealer gøres til virkelighed gennem projektarbejde i relevante fag på tværs af htx og eud.
Et eksempel på dette samarbejde er transformeringen af et større gangareal til et indbydende studiemiljø med dæmpet akustik, arbejdspladser og sofagrupper. Først blev elevrådet indbudt til at komme med forslag til, hvordan gangarealet skulle se ud for at være attraktivt for eleverne. Dernæst blev andre htx- og eud-elever involveret i konkretiseringen af elevrådets forslag gennem undervisning i teknologifaget på htx og tømrerelevernes introduktion til tegneprogrammet ‘AutoCad’ på andet grundforløb. Til sidst blev elever fra forskellige håndværksfag på eud inddraget i arbejdet med at etablere det nye studiemiljø.
Ifølge afdelingschef Jeanette Svan Sørensen er der mange fordele ved, at elevrådet og fagene på den måde samarbejder om konkrete projekter. Hun forklarer:
“Samarbejder gør, at eleverne fx får erfaring med at komme fra idégenerering til synlige resultater. Og så er det en måde at skabe mere meningsfulde skolepraktikforløb for elever, der står uden lærlingeplads på erhvervsuddannelserne.”