Next Vestskoven, der ligger få minutter fra Albertslund Station, har haft vokseværk de seneste år. Skolen rummer nu alle fire gymnasiale uddannelser i en stor, rektangulær bygning, hvor alt er funklende nyt.
Alt på skolen indbyder til, at eleverne kan være sammen på tværs af klasser og gymnasieretning.
Lige fra den store brede trappe, hvor eleverne kan sidde, når der er foredrag eller morgensamling, til bordtennis, bordfodbold, en tagterrasse og små the-køkkener.
De mange muligheder for at deltage i forskellige aktiviteter er med til at få eleverne ud af klasselokalerne i pauserne, og det er noget, som både elevrådet og ledelsen har lagt vægt på i indretningen af skolen: Eleverne skal føle sig velkomne, ligeværdige og som en del af et mangfoldigt fællesskab. De skal også opleve, at de kan få indflydelse på deres hverdag, hvad enten de har et ønske om at få et foredrag om krigen i Afghanistan, bedre indretning og menu i kantinen eller ændret på forhold ved undervisningen.
Og denne ambition er skolen lykkedes godt med ifølge elevrådsrepræsentanterne, som oplever, at der bliver lyttet til dem i både stort og småt, ligesom de også føler, at de går på en skole, hvor der er plads til mangfoldighed.
Selvtillid opbygges fra starten
Next Vestskoven arbejder med at styrke elevernes demokratiske kompetencer og deres faglige og personlige selvtillid, fra de starter på skolen. For Next Vestskoven hænger de tre elementer nemlig sammen: Hvis eleverne føler sig set og oplever, at de har noget at byde ind med både fagligt og personligt, så er der større muligheder for, at de trives i fællesskabet og har lyst til at engagere sig.
En af de ting, skolens ledelse gør for at få eleverne til at føle sig set og inkluderet i fællesskabet, er at byde dem velkommen hver morgen.
Men fokusset på at opbygge elevernes demokratiske selvtillid fra bunden skal også følges op med tydelige krav. “Det handler om at skabe en god balance mellem omsorg og krav, som kan give eleverne en tro på sig selv og et overskud til at engagere sig fællesskabet,” forklarer rektor Trine Nellemann.
Derfor bliver der lagt en del vægt på at kommunikere, hvilke studie- og ordensregler der er på skolen, og i undervisningen skal det være tydeligt for eleverne, hvad der forventes af dem – både fagligt og i forhold til klassekulturen. Maja, der underviser i dansk og samfundsfag, fortæller:
“Jeg starter med at sige til eleverne, at vi skal opbygge en kultur i klasserne, hvor man kan tale frit og åbent, og alle er samarbejdende og deltagende i de forskellige arbejdsformer, som der nu er i undervisningen. Så i klasserummet ligger der også en demokratisk samtale, der udspiller sig i mange former hele tiden.”
Plads til alle i fællesskabet
For eleverne på Next Vestskoven giver gymnasiets mange aktiviteter på tværs af klasser en følelse af sammenhold og en motivation til at engagere sig i fællesskabet. Det kan være aktiviteter som morgensamling, festlig fredag eller ‘den store badedag’.
Det er måske ikke alle aktiviteter, som alle deltager i, men fordi der er mange forskellige slags aktiviteter, kan man som regel altid finde noget, man har lyst til. Det giver en stemning af, at der er plads til alle, fortæller repræsentanter fra elevrådet. Særligt morgensang bliver fremhævet som en hyggelig begivenhed, selv hvis man ikke synger så meget med:
“Der er jo hyggelig stemning, og de lægger meget vægt på det her med, at vi skal samles. At vi ikke bare holder til inde i vores klasser og holder pause hver for sig. Det er bare et kvarter, som giver rigtig meget værdi,” siger forpersonen for elevrådet.
Eleverne fremhæver også, hvor vigtigt det er, at skolen sætter fokus på, at et fællesskab også handler om at respektere forskellighed i holdninger, religion og seksualitet. Når der fx er pride-uge, bruger skolen det som anledning til at beskæftige sig med det mangfoldige fællesskab – der flages med regnbueflag, og skolen har foredragsholdere, der holder oplæg om emner relateret til seksualitet og køn.