Der kan være store faglige forskelle på eleverne i en stx-klasse. Dét kan både være en kilde til frustration, men de unge fortæller også, at deres indbyrdes forskelligheder giver dem en forståelse af, hvad det vil sige at være del af et fællesskab og forberede dem til studieliv og arbejdsmarked. Det er nogle af indsigterne i en interviewundersøgelse blandt 15 stx-elever, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har gennemført.
Eleverne i undersøgelsen fortæller, at de faglige niveauforskelle både kan frustrere dem, der har svært og dem, der har nemt ved at følge med. For de elever, som har nemt ved at følge med, handler frustrationen om at være én af de få, der deltager. For de elever, som har sværere ved at følge med, er det frustrerende ikke at kunne deltage. Derfor synes eleverne, at det er særligt motiverende at møde lærere, der eksperimenterer med arbejdsformerne og får alle med, mens den mere klassiske tavleundervisning er med til at favorisere de få og stærkeste elever.