I 2014 gik lærere og ledelse på Herning Gymnasium sammen om at give de sproglige studieretninger et ordentligt skub i den rigtige retning. Resultatet blev en opdeling af skolens 14 studieretninger i fire huse: Et sprogligt, et naturvidenskabeligt, et kunstnerisk og et samfundsvidenskabeligt hus.
Udgangspunktet var egentlig en række undersøgelser, der viste, at det, man kalder "lilleskole-effekt", kan have positiv betydning for skolers løfteevne. Det gjorde os bevidste om betydningen af en fælles identitet for eleverne, fortæller uddannelseschef Anette Pedersen:
"Vi er en meget stor skole, så vi spurgte os selv: Hvordan kan vi skabe den samhørighed og nærhed mellem elever og mellem elever og lærere, som en lille skole har?" siger hun.
Svaret var at skabe mindre enheder med stærke profiler. Og effekten har været positiv, ikke mindst for de sproglige elever, fortæller lektor i græsk, oldtidskundskab og tysk, Andreas Hjort Møller.
"De unge får en positiv identitet som ’de sproglige’, og det betyder meget," siger han.
Opdelingen har dannet grobund for en række nye traditioner i det sproglige hus: Der bliver organiseret sprogdag, sprogfestival og studieretningsdage, og så er der fastlagte studieture og udveksling med skoler fra andre lande.
Sproglige ildsjæle er fundamentet i det sproglige hus
De fire huse har også skabt en god samarbejdsånd blandt lærerne, der udnytter synergien mellem de forskellige studieretninger til at lave fælles faglige aktiviteter. I det sproglige hus arbejder sproglærerne tæt sammen, og ikke mindst Herning Gymnasiums organisation gør det muligt for lærerne at brænde igennem med deres ambitioner. Tonie Svinth Dideriksen, lektor i dansk og tysk, fortæller:
"Der er en energi i samarbejdet og dialogen om sproget. Vi er generelt glade for at tage projekter til os, og vi går ikke i konkurrence med hinanden internt. Mange af os har været her i lang tid, men vi er gode til at få de nye lærere integreret."
Lektor i engelsk, spansk og tysk, Romana Stoubæk, mener, at sprogfagenes tørre periode med færre elever har sat fut i lærernes initiativer:
"Som sproglærere er vi bevidste om, at eleverne ikke bare kommer af sig selv. Vi skal gøre os umage. Vi er helt klar over, at når vi har chancen, så skal vi sørme også vise, hvor fedt fremmedsprog er. Det er utroligt vigtigt, at man kan fange både forældre og elever, så de kan se, hvad man kan gøre med sprog,".